Udkradsning af fuger - tidsforbrug ?

Godmorgen

Jeg skal have opfuget en del af murværket på mit hus og får at spare lidt på håndværkerregningen, så vil jeg selv stå for udkradsning af de gamle fuger.

De gamle fuger er meget møre, og jeg vil bruge vinkelsliber til at fjerne fugerne, men hvor lang tid tager sådan noget ? Har aldrig gjort det før, så jeg er lidt på bar bund, men jeg skal ud og låne rullestillads mv., så håber I kan hjælpe med et bud på tidsforbruget  


Det drejer sig kun om 35 m2 murværk. Kan jeg klare det på 2 arbejdsdage?


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

2 dage lyder ganske fornuftigt, hvis dine fuger er møre,  jeg er selv i gang med det samme. et godt råd er at bruge en industristøvsuger og sætte på vinkelsliberen det tager en del af den støv der kommer. Efter en anbefaling fra min murer er det nok at kradse fugen ud til ca. 12-13 mm jeg var selv startet med en dybde på 25 mm og så er det meget hårdt arbejde 

Jeg har lavet ca. 24kvm i 20 mm dybde på en dag, men det er meget forskelligt hvor langt tid det tager alt efter fugernes beskaffenhed. 

Men pas på med køre for hårdt på. Rystelserne fra vinkelsliberen er ikke sunde for hænderne, og kan give permanente skader selv efter kort tid. Så gør det hellere over flere dage.

jo mindre område, jo hurtigere, da du ikke går kold i processen. Ja, brug støvsuger, skift hånd med vinkelsliberen. Mine fuger varierede meget i tykkelse, jeg måtte ofte køre både frem og tilbage, hvor de var brede, hvor andre steder var der 3-4mm fuge, som jeg så tog et stykke af stenen, for at komme igennem. 2 dage til et område svarende til min ene husside skulle nok passe ok, hvis ikke der er for mange problemer og tidsspilde med stillads osv.


hvad angår metode, er der sikkert nogle mere proffe end mig. Jeg synes det fungerede godt at udvælge en ny m, fræse alle de vandrette og så alle studsfugerne bagefter. Så undgås der nemmest helligdage synes jeg.


Når man så har gået jeg ved ikke hvor mange weekender og ferier og fræset, og bagefter betalt mureren for at gå i dagevis og fuge, så bliver man lidt vissen, når man ser bagboen få skalmuret 185mhus på 3 dage!

Som antydet, så skal du kun køre med maskine maks. 6 timer samme dag. Så må du hellere dele det over et par dage. 

Den med at der er bygget skalmur på 3 dage, er det ikke noget  med 1 mand 3 dage og 3 mand 1 dag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Og så brug en stift til vinkelsliberen i stedet for en skive.  Det er nemmere at få kanterne rene. 


km

Min kammerat gjorde det at han købte billige vinkelslibere, da dette arbejde er hårdt for dem. På daværende kunne man få en til 68 kr. i Jem og fix. Så han købte en kasse med 10 husker jeg. Så han ødelagde ikke den fine dyre med støv.

PS. nogen ide i ikke at fuge det selv bag efter. Det er vel ikke Einstein arbejde. Du kan helt sikkert få hjælp her eller på youtube.com 

MVH og god arbejdslyst.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Ja det er rigtigt, man skal ikke købe de dyreste.  Man bruger hurtigt 1 - 2 stykker på et hus med mindre man bruger en der kører på luft. 


km

Min ganske fine makita til ca 1000kr har ikke taget skade, jeg ville ikke gide gå ned på materiel i sådan et arbejde. Den skal ikke være for tung eller uergonomisk. Jeg fik et fif om at blæse fuger/mur ren bagefter med trykluft, det var ret snedigt.

Ifølge mureren (som jeg måtte tigge og bede om at lave noget for mig, da han har alt for travlt) var det ikke gds at lave en pæn fuge. Med det store slid med at kratte ud nægtede jeg at få et mindre pænt resultat end nødvendigt. Jeg aner ikke hvor svært det i realiteten er.

Det kommer nok an på hvor meget og hvor lidt. Jeg sled en Bosch til 1800 kr op på  et halvt hus med relative hårde fuger.  Kullene røg og jeg har en kammerat elektriker der sagde at "det der kan de altså ikke holde til" :-) 


km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis