Opsætning af nye fodpaneler, jeg mangler råd

Hej alle,

Vi har fået ordnet /muret vores køkken op, og tiden er nu kommet til at vi skal have lag laminatgulv inden der skal sættes nye fodpaneler på. Men, nu har vi besluttet os for at få muret stuen med i samme materiale som køkkenet (Weber 280) som giver en ru væg, som jeg tænker bliver lidt udfordrende at få sat fodpanelerne fast og lige på, det leder til første spørgsmål, nemlig hvordan gør jeg her? Skal man forsøge at gøre væggen plan først i det nederste stykke hvor fodpanelerne skal sidde først, altså fjerne kornene, eller ordner jeg det med akryl efter de er sat på væggen?

Fordi vi har lagt en væg ned ind til stuen skal vi også her have nye fodpaneler rundt. Men i stuen skal vi IKKE have nyt gulv som i køkkenet. Så der kommer jo til at være 1-2 cm niveau forskel på de to gulve. Hvad gør jeg for at fodpanelerne kommer til at have samme højde rundt i de to rum?

Sidste og afgørende spørgsmål, hvordan sætter jeg fodpanelerne fast og vil man typisk sætte fejeliste på nu som man gjorde førhen?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror det vil blive knap så kønt, hvis du forsøger, at ændre strukturen på væggen bag fodlisterne. Du risikerer at komme for højt op nogle steder, som typisk vil kunne ses.

Normalen er, at fodlisterne bliver monteret (enten skudt på med ståldykkere, eller limet på eller endda boret op med plugs og skruer) hvorefter man fuger ovenpå listerne. Er sprækken maks 3 mm kan du bruge en akryl, ellers en almindelig silikonefuge.

Hvad angår niveau forskellen, gør man tit det, at man synliggøre den ved at dele fodlisten hvor niveauforskellen er. Sådan så listen også for forskellen. Alternativt kan du tage alle fodlister på det nye stykke og skære 1-2cm af i højden. På den måde følger den linjen rundt, rent synsmæssigt.

Hvad angår fejelister (som egentlig hedder sandlister 😜), så har de to funktioner i dette tilfælde. De dækker nemmere sprækker mellem fodlister og gulv, og så er fordelen (i hvert fald hvis de er af plastik) at støvsugeren og gulvmoppen ikke slider på fodlisten, som er meget mere modtagelige overfor ridser. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis