Kommentarer til projekt: Maling af fodpaneler, døre og vinduskarme

Her samles kommentarer til projektet: Maling af fodpaneler, døre og vinduskarme

Kommentarer vises både her og på projektet.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din strategi lyder fornuftig.

Dog ville jeg undlade rulle og benytte pensel til hele processen da både paneler og gerigter har mange kringelkroge. Samme pensel sikrer også at du hele tiden arbejder vådt i vådt uden evigt skift.

En rulle efterlader også en let nubret overflade, som lettest undgås med en pensel.

Almindelig vand med en pæn slat salmiakspiritus er mere effektivt end færdigkøbt grundrens, da du i dit tilfælde inden slibning, spartling og maling har brug for en effektiv affedtning for ikke at sandpapiret fyldes med snask.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hejsa

Først og fremmest super fedt, at du vælger at "gøre det selv"


Fremgangsmåden du overvejer lyder super fin, dog ville jeg alligevel tilføje en smule


Først og fremmest ville jeg starte med at give alt træværk en let slibning, og derefter tjekke at malingen sidder godt fast. Det vil sige at maling ikke bare falder af. Dog ser det ud til at hæfte fint til underlaget


Nu skal alt støv og fedt fjernes. Til det ville jeg bruge grundrens blandet op med vand. Du skal bruge 1 dl grundrens til 9 dl vand (blandingsforhold 1:10). Sørg for at komme godt ind i hjørnerne


Derefter skal alle sæberesterne (rester af grundrens) fjernes. Til det skal du bruge rent vand fra hanen. Gerne varmt, dog uden at brænde fingrene


Når det er gjort skal træværket grundes. Træværket skal have 1 lag grunder. Til det skal du (hvis der ikke er røget i lejligheden) bruge dette: https://www.stark.dk/dyrup-traegrunder-pro-hvid-225-l?id=2861-9703441

Grunderen tørrer forholdsvis hurtigt, afhængig af lagtykkelsen


Efter grunderen er tør kan du begynde at spartle huller, revner og lignende. Til det skal du bruge dette: https://www.bauhaus.dk/traefiller-330-g-polyfilla.html


Når alle huller, revner og lignende er spartlet og har fået lov at tørre, skal det slibes til der opnås en pæn og jævn flade. Til det formål anvender jeg som regel sandpapir (korn 180)


Derefter skal træværket igen rengøres med rent vand, så slibestøvet fjernes og dermed holdes væk fra malingen


Træværket er nu klar til lak. Giv det først 1 lag, lad det tørre, giv det en let slibning og vask derefter af i rent vand. Gentag dette en gang til.


Det er nu blevet tid til sidste gang lak. Lakken fordeles jævnt og pænt med pensel. Bemærk at lakken tørrer forholdsvis hurtigt

Tag ned til din lokale malerforretning og spørg efter PU-Emalje glans 50, vælg en farvekode og lad ham tone den


Mængde af grunder og lak kan jeg hjælpe dig med i morgen. Det samme gør sig gældende for værktøj og andre materialer

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Trådstarter skrev: "... og de er ret beskidte".

Grundrens er ikke særlig effektivt og fortyndet grundrens er helt håbløst.

Brug brun sæbe med en stiv opvaskebørste for at komme ind i alle kringelkroge. Salmiakspiritus affedter og fjerne effektivt sæberester.

Afslag af malingen som ses på billederne er typisk for ineffektiv rengøring.

Dyrup Trægrunder Pro er håbløs som mellemstrygning da den ikke er slibbar. Overfladen efterlades ridset i stedet for helmat.

Da Berg's Mellemstrygning forsvandt fra markedet, forsøgte jeg med ovenstående grunder fra Dyrup. Resultatet var aldeles uacceptabelt. Alt måtte laves om.

Mellemstrygning  og mellemslibning er nødvendigt på tidligere malede overflader for at undgå synlige overgange.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Polyfilla Træfiller 330G som spartelmasse på tidligere malede flader, som er trådstarters udgangspunkt, er ikke egnet til opgaven. Miller finspartel eller snedkerspartel er langt bedre.

OBS. Må ikke forveksles med Miller Træfiller - det er noget helt andet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Har du overvejet at det måske er personen som bruger produktet, der måske ikke har styr på hvad han eller hun laver?


Jeg kan nemt liste en masse produkter, materialer og lignende op som vi bygningsmalere til dagligt bruger, men kan ikke rigtig se hvad det skulle hjælpe, i og med at du som privatperson ikke "bare" kan handle ved Dyrup. Det kræver som regel at du er malermester. 


Og nej... Skulle jeg male mit eget træværk havde jeg ikke brugt Dyrup trægrunder pro. Jeg foretrækker i stedet deres PU-Grunder kombineret med deres PU-EMALJE (glans 50 hvis det skulle interesse). Til påføring bruger jeg som regel en radiatorpensel (50 mm) da jeg godt kan lide at selve penselhovedet er vinklet.


For at hoppe tilbage til affedtning, fjernelse af slibestøv og fjernelse af gamle sæberester.


En grundrenser fra Dyrup virker ganske udmærket. Den blandes som sagt i forholdene 1:10. Husk dog handsker. 


Dog er det vigtigt at alt resterende grundrens vaskes af med rent vand, da malingen ellers vil begynde at skalle. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har en klar fornemmelse at trådstarter har ganske godt tjek på opgaven. Han bad bare om nogle staldfiduser. Dem har jeg givet ud fra egne erfaringer.

Det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt at anbefale produkter der ikke umiddelbar er tilgængelig for os glade amatører.  

Dem jeg har nævnt forhandles i de fleste byggemarkeder, og dem jeg ikke har erfaring med er ikke nævnt eller kommenteret.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Grunding behøves som regel kun på rå træ.

Brug ellers Blankett v40 fra Nordsjö eller Flugger træværksmaling i en glans 20 hvis du er til lavere glans


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Ud fra billederne at dømme er der tale om en typisk restaurering af eksisterende gerigter, karme og paneler. Trådstarter indikerer desuden med alt tydelighed, at der ikke ønskes nedslibning til råt træ, men opfriskning så resultatet ikke fremstår så medtaget, men så tæt på det originale som muligt.

Trådstarter nævner også de flotte detaljer. Det opfatter jeg som at disse detaljer ønskes bevaret uden forringelser. Trådstarter skal herfra have ros for ønsket om at bevarer disse arkitektoniske detaljer.

Vi kan derfor se bort fra grunding og koncentrerer os om mellemstrygning og mellemslibning.

Efter slibning og endt spartling, hvor alle overflader er ensartede glatte, vil partier med spartelmasse ikke tage ens imod maling. Spartelmasse suger anderledes end slebne overflader på eksisterende maling.

Det ses på det færdige resultat som uens glans, ofte som matte pletter på de spartlede områder.

Inden afsluttende maling, anbefales mellemstrygning som efterfølgende slibes mat. Dette sikre bedst mulig  vedhæftning og usynlige overgange mellem eksisterende maling og spartlede områder.

N.B. På nettet findes fyldestgørende forklaringer på mellemstrygningens formål og holdbarhed.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

hej alle


Mange tak for jeres inputs. Jeg har lige et par ekstra spørgsmål:

@unknown: 

Hvorfor vil du bruge grunder? Der er massere gammel maling på panelet, som jeg ikke vil fjerne...Er grunder det samme som mellemstrygning?


Efter at have læst jeres råd tror jeg proceduren bliver opdateret til:

1) slib hele molevitten med delvis slibemaskine (de plane flader) og "hånd-sandpapir" (rundt på udskæringerne) - korn 180

2) fjerne løs maling med en spartel eller et stemmejern

3) Rens med grundrens

4) vask med vand for at fjerne grundrens og slibestøv

5) Spartel huller og ujævnheder på panelet

6) Slib på de spartlede områder, så det fremstår glat.

7) Mal med mellemstrygning

8) Slib alt let med korn 180

9) Vask slibestøv væk

10) Mal med træ og metal maling vha. pensel (rundt på udskæringerne) og rulle (de plane flader)


Synes I det lyder fornuftigt?

Jeg havde egentlig fundet en farve fra Dyrup som hedder N-1000 S eller noget lignende. Er det muligt at få den helt samme i en anden butik hvis det er billigere?

Og kan man få en maling som samtidig kan bruges til ens radiator?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også