Hej
At rense et tændings modul, lyder mystisk i mine ører. Skulle mene det er enten eller, med sådan et. Jeg går ud fra tændrør og kabler er ok. Har sakset et lignende problem fra andet forum.
Det kan vel stort set være alt der fejler, ud fra den beskrivelse, så
det er vel med at udelukke nogle muligheder. I gamle dage kunne en
komponent være defekt, og så kunne man mange gange ud fra symptomerne
gætte sig til problemets årsag, men moderne biler giver tilbagemeldinger
til elektronikken, så der reguleres for at kompensere for den nye
situation. Kommer man over nogle tærskelværdier registrerer computeren
en fejl, nogle gange kun til udlæsning, nogle gange vil et antal fejl
inden for en vis tid registreres permanent, andre gange går den i
nødprogram, som typisk skal afhjælpes ved at man slukker for bilen, -
når man tænder igen er fejlen væk.
Hvis din opfattelse af at den "taber en cylinder" er rigtig, så vil det
formentlig være enten en ventil, dysen eller tænding den er gal med.
Normalt vil jeg gå efter tænding først, du har skiftet tændrør og
tændspole siger du, (er der kun een tændspole eller en pr. cylinder på
sådan en?)
Nogle biler med en tændspole pr. cylinder brænder dem af på stribe, fx.
PSA's 6 cylindrede benzinmotor (Peugeot 806 m.fl) samt Saab.
Er der kun en tændspole er der en strømfordeler, dæksel, rotor og
tændrørskabler/hætter er oplagte fejlmuligheder. Prøv at starte motoren
en mørk nat, og se om der er gnister eller løbestrøm at se langs
rotordækslet og tændkablerne.
Det er svært med en periodisk fejl, men læg mærke til om motorlyden
ændrer sig, når det sker. Det burde måske være muligt at høre at den
kører på 3,5 cylinder.
Hvis der er snyd med i spillet, så det ikke kun er en cylinder, men blot
fornemmelsen, - giver det nye muligheder: Forstoppelse i sugerøret fra
tanken. Utæthed i brændstofsystemet. Utæthed i indsugningen, (falsk
luft) vacuumslanger og switche.
Og så er der mange flere grunde til at den drosler ned, fejlmålinger i
sensorer, abs og selvfølgelig computerfejl.
Du kan gå efter de lavthængende frugter; strømfordeler, tændrørskabler
osv, men en langt mere produktiv tilgang er at købe en EOBD
fejlkodeudlæser. Den koster ikke mere end et par mekanikertimer, og så
er chancen for at finde sådan en fejl langt større.