Opel Corsa

Opel Corsa 1.0 årgang 2012 hakker nogle gange i tomgang og når den sættes i gear eller  man går ned i gear og træder speeder ned er det som om den ikke tager fat i en cylinder og pludselig tager den fat og kører så normalt. Var ude for det for ca. 1 år siden, hvor min mekanikker rensede tændingsmodulet, og har så kørt fint indtil nu.

Mit spørgsmål er så.

Er det nok at skifte tændingsmodulet ?

Håber nogle har en ide. På forhånd tak. ;-)


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

At rense et tændings modul, lyder mystisk i mine ører. Skulle mene det er enten eller, med sådan et.  Jeg går ud fra tændrør og kabler er ok. Har sakset et lignende problem fra andet forum.

Det kan vel stort set være alt der fejler, ud fra den beskrivelse, så  
det er vel med at udelukke nogle muligheder. I gamle dage kunne en  
komponent være defekt, og så kunne man mange gange ud fra symptomerne  
gætte sig til problemets årsag, men moderne biler giver tilbagemeldinger  
til elektronikken, så der reguleres for at kompensere for den nye  
situation. Kommer man over nogle tærskelværdier registrerer computeren  
en fejl, nogle gange kun til udlæsning, nogle gange vil et antal fejl  
inden for en vis tid registreres permanent, andre gange går den i  
nødprogram, som typisk skal afhjælpes ved at man slukker for bilen, -  
når man tænder igen er fejlen væk.

Hvis din opfattelse af at den "taber en cylinder" er rigtig, så vil det  
formentlig være enten en ventil, dysen eller tænding den er gal med.  
Normalt vil jeg gå efter tænding først, du har skiftet tændrør og  
tændspole siger du, (er der kun een tændspole eller en pr. cylinder på  
sådan en?)
Nogle biler med en tændspole pr. cylinder brænder dem af på stribe, fx.  
PSA's 6 cylindrede benzinmotor (Peugeot 806 m.fl) samt Saab.
Er der kun en tændspole er der en strømfordeler, dæksel, rotor og  
tændrørskabler/hætter er oplagte fejlmuligheder. Prøv at starte motoren  
en mørk nat, og se om der er gnister eller løbestrøm at se langs  
rotordækslet og tændkablerne.

Det er svært med en periodisk fejl, men læg mærke til om motorlyden  
ændrer sig, når det sker. Det burde måske være muligt at høre at den  
kører på 3,5 cylinder.

Hvis der er snyd med i spillet, så det ikke kun er en cylinder, men blot  
fornemmelsen, - giver det nye muligheder: Forstoppelse i sugerøret fra  
tanken. Utæthed i brændstofsystemet. Utæthed i indsugningen, (falsk  
luft) vacuumslanger og switche.

Og så er der mange flere grunde til at den drosler ned, fejlmålinger i  
sensorer, abs og selvfølgelig computerfejl.

Du kan gå efter de lavthængende frugter; strømfordeler, tændrørskabler  
osv, men en langt mere produktiv tilgang er at købe en EOBD  
fejlkodeudlæser. Den koster ikke mere end et par mekanikertimer, og så  
er chancen for at finde sådan en fejl langt større.


 

Hej cdp

Tusind tak for dit indlæg. ;-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis