Utæt havedam ???

Vi anlagde i sin tid en L-formet havedam bagest i haven med PVC basinfolie, og den har fungeret fint i ca. 30 år !

Nu har vi lige lavet nye tilløbsrør med tagvand fra flere af tagene på grunden, men opdager at en samling er "gået op"  - der blev i sin tid lavet en samling for at få "foden" i L'et. Den samling er "gået op" i den øverste del, der jo af og til har været udsat for solens stråler, når vandstanden har været lav. I den anden "side" af samlingen kan jeg også se, at overlægget ikke er holdt sammen længere, men jeg vil ikke prøve at "åbne" samlingen der, for ikke at gøre det værre.

Ved nærmere eftersyn kan jeg konstatere, at limen tilsyneladende er helt væk - der er end ikke spor af "angreb/ætsning" i selve folien !

Jeg har prøvet at klippe et stykke af det overskydende folie i overkanten af, for at lave nogle forsøg med lim til reparationen.

Folien fejler tilsyneladende intet selv efter 30 år. Den kan rengøres med acetone, så den ligner nyt folie. Der kan købes et rasende dyrt reparationssæt - nogle steder er prisen 100% højere end andre. Reparation med denne lim virker fint, men jeg har også prøvet med "tagrendelim" - det virker også, men er jo næsten ligeså dyrt.

Har nogen af jer erfaringer med en sådan reparation ?


Mvh
KSor, Århus V
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har aldrig prøvet det, men hvad med solution, altså lim til feks cykel lapper?
Det "brænder" sig nærmest fast i overfladen, samtidigt med at det er fleksibelt.
Det er bare en tanke, men hvis du har overskydende folie, er det jo nemt at lave et forsøg.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

ja, måske, men jeg efterlyste jo "erfaring med" ... ja, og hvor får man lige 25+ pakker lappesager for at få NOK solotion - det er jo nogle gamle små tuber !

Jeg prøver med reparationssættet.


Mvh
KSor, Århus V
KSOR skrev den 10-05-2018 12:51:39

ja, måske, men jeg efterlyste jo "erfaring med" ... ja, og hvor får man lige 25+ pakker lappesager for at få NOK solotion - det er jo nogle gamle små tuber !

Jeg prøver med reparationssættet.

 Det findes da også i større portioner   

https://www.specialbutikken.dk/vulkaniseringsvaeske-til-slanger.aspx?gclid=EAIaIQobChMIgsba0YH72gIVTZPtCh3T_g0zEAQYASABEgINC_D_BwE


Vi prøver igen, i morgen --

Hi hi skulle lige til at skrive at cykelsmede, nok ikke bruger de bittesmå tuber lim.    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis