Måling af højde i terræn

Hej folkens

Når jeg sætter to skel pæle og sætter en streg på den ene, så eksistere det et værktøj som kan måle den højde hvorefter man kan gå hen til den anden pæl og afsætte præcis samme højde ud fra den måler, hvad et det nu det værktøj hedder ? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det hedder en vandslange...
Du fylder en slange med vand og lader et stykke være tomt og sætter en prop i hver ende. Naturen vil derefter altid have de 2 ender hvor vandspejlet står til at være i vatter.
Der findes selvfølgelig også laser vaterpas, hvis det skal være fint, men hold dig fra de billige, da deres "streg" er så svag at den kun kan ses i mørke   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er begge nogle gode metoder som jeg kender og har brugt før, men det jeg leder efter er det værktøj som entreprenørene også bruger

Det hedder et Nivellerings instrument...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Fedt, lige det jeg skulle bruge ☺️

Man kan jo også bruge en rotor laser

Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce

En teodolit er den "kikkert" landmålerne brugte i "gamle dage" inden de andre blev opfundet

Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn skrev den 13-05-2018 18:45:00

En teodolit er den "kikkert" landmålerne brugte i "gamle dage" inden de andre blev opfundet

Polobjørn

Ved ikke hvad du mener med "gamle dage". Der blev spurgt om hvad entreprenører bruger og de bruger i høj grad teodolitter. Der render et hold rundt nede ved vores hovedvej og opmåler lige nu. De nye teodolitter er dog noget mere avancerede, men stadig Leitz/Leica.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis