Husvandværk på solceller?

Jeg har en ødegård i Sverige uden indlagt vand el. Vi har et solcelleanlæg med batteri, der kan levere ca. 1.000 W. Nu vil vi gerne sætte et husvandværk op og er i tvivl, om solcelleanlægget kan trække vandværket. Det suger selvfølgelig noget strøm, når pumpen kører, men vel ikke, når man ikke tapper vand? Så er der noget med, at elapparater (som f.eks. køleskab og nok også et husvandværk) har et "peak" lige når de starter, som er væsentligt højere end det angivne effekt, der kan få solcelleanlægget til at slå fra, fordi det overskrider en eller anden maxværdi, lige når apparatet starter.
Er der nogen, der ved, hvordan man finder ud af hvad, hvad denne "peak"-effekt er og om man evt. kan komme omkring den?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du køber et trykvandværk til f.eks. en lystbåd, kan du køre direkte på batteri uden inverter. Så får du ikke problemer med den højere startstrøm.

Søren O

Tak!
Ja, det kunne jeg måske. Men problemet er, at vandet skal trækkes op af en brønd og ca. 50 m gennem en slange. Det skal også gerne kunne levere vand til en gasvandvarmer. Det ved jeg ikke, om sådan et trykvandværk kan klare? 

Pumpen kan bruge op til 5 x fuldlast strøm i de første 1/10 dele sekund. Det er sådan en meget generel tommelfingerregel. Du kan montere den med frekvens regulering eller lidt billigere soft starter. Det sidste ved jeg dog ikke lige i hovedet om det findes til 230 v motorer

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis