Evinrude 70hk påhængsmotor

Jeg har en båd med en 70 hk Evinrude motor fra 1990 på. Mit problem er, at når den kommer i vandet, har den svært med at køre i tomgang, dvs. at hvis jeg skal bakke ud af havnen og sætter den i frigear, går den ud. Når den er lidt oppe i fart, er der ingen problemer. Er der forslag til rækkefølge det fejlfindes/justeres på for denne motor... 

(Desuden er den ikke helt rolig ved drift, dvs den ryster lidt . Kan det skyldes karburator ikke er synkroniseret?)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uha, det du spørger om kræver en rutineret mekaniker med alt hans specialværktøj for at fejlfinde i. Hvis jeg var dig, ville jeg investere i et sæt nye tændrør som noget af det første da det kan kurere rigtig mange dårligdomme.

Du kan godt stille tomgangen lidt højere. Det shal du g're med den skrue med en fjeder om der sidder på den aksel der styre gasspjældene.

Ellers vil alt justering på "gehør" på en sådanne motor bare gøre tingene værre. Der skal desværre en proof til.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det er et ikke helt ukendt problem, på en ældre OMC påhængsmotor, som skyldes at den suger falsk luft, så blandingen i tomgang bliver for mager, som jeg husker det er det ofte ved zimmerringene på krumtappen den er gal.

Prøv om der er lidt sløre i lejet ved at tage fat i svinghjulet, er der det tror jeg du har fundet problemet. Men det kan også bare være at zimmerringene er blevt stive og u-elastiske.

En lidt federe blanding i tomgang, kan nok hjælpe, og som nævnt kan man hæve o/m lidt i tomgang. (men ikke for meget, så børster den tænder, når der sættes i gear) 

Har du prøvet at stikke den et sæt nye tændrør, det kunne også sagtens ske at hjælpe, også selv om de gamle ser fine ud.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis