Klinkebeklædning på kolonihavehus

Jeg er blevet den lykkelige ejer af dette kolonihavehus.   Jeg kunne rigtig godt tænke mig at beklæde det med en klinkebeklædning. 

Spørgsmålet er så, om den gamle beklædning skal ned, eller om jeg bare kan gå igang uden på ?

Og hvis ja, skal jeg så skrue alle vinduer a, for at rykke dem de par cm længere ud for de flugter med den nye beklædning ?

MVH

En meget glad ny kolonihavehus ejer

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej - og tillykke med huset!


Jeg vil tro, at du får det bedste resultat ved at fjerne det gamle beklædning, og bygge op fra nyt. Der skal gerne være ventilation bag den slags træbeklædning, samt vindpap ind mod eventuel isolering.

Hvis huset/beklædningen er gammelt, ville jeg selv foretrække at komme ind og se tilstanden af eventuel vindpap samt isolering. Det ville være surt at lave ny beklædning nu, for så at opdage at der er problemer længere inde bagefter. 

Med lidt held vil du kunne lave den nye beklædning i samme tykkelse, og dermed slippe for at flytte dine vinduer. Det burde også spare dig for noget finish-arbejde indvendigt.


1000 tak for svaret, og som jeg nok vidste så kommer jeg jo nok ikke uden om at skulle have den gamle beklædning af.

Når du siger der skal være ventilation inden bag min klinkebeklædning, ville det så være i form at at skrue nogle lister fast og derefter skrue klinkebeklædningen fast på disse og på den måde opnå den ønskede ventilation ?   

lister bag ved  og luft for neden og for oven så kører det. Husk at tørre brædderne godt ned inden montage, mange glemmer det og får derved en beklædning fuld af sprækker.

God arbejdslyst



 

Kanon, tak for svare..  Jamen så er det jo bare at gå i gang og køre der ud af. 

Det der med at tørre brædderne af inde montage ? Dette vil blive gjort for at undgå sprækker når de skrues fast ?

Nej ikke tørre dem af, men sørge for at de er tørre. Hvis de er for fugtige når du samler dem, vil der opstå sprækker ved samlingerne, som ikke kan korrigeres efterfølgende. Problemet opstår fordi mange tømmerhandlere og byggemarkeder har træet stående udendørs, så de er fugtige når de leveres. Det vil sige at de skal ligge et godt stykke tid for at tørre helt, men vejret er jo til det. Hvis der er optræk til egen regn så dæk brædderne af med en presenning. Ps. når du stbler brædderne så sørg for at have luft imellem lagene.

Bjarne


 

Cocio:

Du er blevet den lykkelige ejer af et klassisk kolonihavehus. Tillykke - det er ikke mange forundt at få den mulighed.

Rådene med tørring af træ kan jeg stort set kun tilslutte mig, men inden du går videre vil jeg anbefale du søger yderligere oplysninger hos Kulturarvstyrelsen inden du for alvor tager fat, da jeg ikke kender dit kolonihavehus i detaljer.

Kulturarvstyrelsen kan komme med detaljerede forslag der både tager hensyn til komfort, anvendelse og bevaring som du i de næste mange år vil værdsætte, og som også vil være til din fordel ved et eventuelt salg.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis