Overligger, indvendig ikke bærende væg

Hej LDS’ere,

Jeg skal ha flyttet en dør så badeværelset bliver lidt større. Det gør jeg ved at rykke den eksisterende dør til badeværelset ca. 1m tilbage i den tilstødende gang.

Huset et bygget af 75mm porebetonvægge og væggen døren sad i, er ikke en bærende del. Så den har jeg revet ned og sætter den nye dør op med 75mm byggeplader i siderne. Så langt så godt.

Men hvordan laver jeg overliggeren. Jeg kan fint finde en overligger på 100mm bredde, men ikke på 75mm. Oprindeligt bestod åbningen af ét element (sider og overligger) i ét stykke - jernarmeret. Så der bar den sig selv.

Det skal ikke bære noget andet end sin even vægt. Højden er ca. 25cm fra overkanten af dørkarm til loft.

Forslag modtages med glæde 😀

På forhånd tak

Bjørn Dirchsen


--- Bjørn Dirchsen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du skriver byggeplader, så mener du stadig porebeton / gasbeton . Så kan det limes sammen og holde uden separat overligger. Du skal blot lave en galge i hullet der kan bære det under opsætning, og jeg ville lave en rille i kanten øverst og nederst og lime et stykke 8 mm armeringsjern ind.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej i to.Jeg sidder i samme dilemma, og kan ikke helt forstå hvor rillen skal udføres?

Jeg ser det som at rillen skæres i fladen. Kig gerne på vedhæftede.
Jeg ville rille ud til 3,5 cm dybde, og indlægge 8mm rustfri armering i Weber 280.
Er det korrekt antaget?

Laver galge og klistrer sammen, og riller ud til stål - Er dette også korrekt?

N.B.: Tag jer ikke af forbandet, dovenskaben vandt da jeg skulle tegne.

På forhånd tak!

Elektroniknørd - GDS ligger i blodet.
Jeg ville nok rille i kanter nedefra og oppefra.
Den oppefra kan fyldes med gasbeton lim umiddelbart, medens den nedefra kan eftermonteres når galge er væk. Der blandes lidt lim med meget lidt vand i for at det er muligt at få det til at blive deroppe.
I monterings anvisning ses det at en af blokkene saves et skråt lagkage stykke af i den ene ende. F.eks. med start 10 cm fra kanten og slutte 5 cm fra kanten nederst. Så limes denne kile fast medens den presses nedad. Kan den ikke være der i bunden for galgen, så skæres af det lille stykke i bunden. Det manglende i toppen repareres med spartel, mørtel eller lignende.
Fordelen ved den metode er at limfuger over hele linjen bliver så tynde som muligt.
Her link til monterings anvisning forstørre billede 4

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også