Indvending isolering af kældergulv...gode råd ønskes!

Hej, har et hus med høj kælder/bolig da huset ligger på skråning. Loftshøjden er 250cm. Huset er fra 1945 så betondæk uden isolering under eller dampspærre. Der er ingen fugt i kælderen. I forbindelse med renovering vil vi gerne etablere gulvvarme - men ikke udgravning, da budget ikke er til det samt fundament kun går 10 cm ned under dækket. Mit spørgsmål er om det vil kunne gøres på følgende måde: 

1: afretning nivellering Af betongulv/eksisterende flisegulv. 

2: 10 cm isoleringsplader (hvilke?)

3: dampspær

4: gulvvarmeplader (hvilke?)

5: dæk i flydespartel - evt epoxy behandlet.

Jeg ønsker ikke at varme jorden op, men heller ikke at tage for meget af den gode højde... eller skabe fugt problemer i kælderen.

Mit alternativ er at leve med kolde tæer og etablere radiatorer en masse../

Arealet er cirka 120m2, og omfatter 3 børneværelser (kælder er som sagt bolig og i niveau med terræn pga skråning). 

Gode råd modtages med kyshånd!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gulvvarme i kælder uden ordentlig isolering bliver ormene glade for. Det gør din varmeregning ikke. 

Du har samtidig en begrænset lofthøjde at jonglerer med for stadig at arealet kan godkendes til beboelse. 

Dette kan have betydning ved salg.

Alt efter hvor mange skillinger der er i portemonnæen, vil jeg satse på radiatorer og sivsko.    


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har et par bud:

1. Som Rantzau. Hvis du ikke vil grave og/eller understøbe.

2. Grav 10 cm af, isoler med 200mm og 8-10 cm beton. Så tager du 8-10 cm af lofthøjden, men lofthøjden kan bære det. 

3. Understøb. Og det skal jeg skrive, da jeg selv netop er igang med det. Men det kræver selvfølgelig at du selv kan, da det ellers er en stort greb i lommen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har selv understøbt et helt hus bygget på syldsten for mange år siden. Bøvlet står stadig i frisk erindring.

Understøbning af kælder er en anderledes giftig affære, så jeg har stor respekt for christiannielsen der har kastes sig ud i sådan et projekt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Trist, men tak for svar. Havde håbet 10 cm var nok:-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også