1 eller 2 lag olie på terrassen

Hej alle

Jeg har lige lagt en ny terrasse i lærk (3 uger gammel).

Det har nu noget tid været rigtig tørt og godt vejr, så jeg ville behandle terrassen.

Indtil videre har jeg:

- Vasket terrassen af i trip-trap terrasse-rens. Den stærke, hvor man også desinficerer træet.

- Grundet terrassen to gange med Collstrop Grundingsolie til Lærketræsolie

- Givet den en gang Collstrop Lærketræsolie.

Spørgsmål:

Det står ifølge producenten, at det er bedre at give to tynde lag end et tykt lag, vådt i vådt. Men det er lidt svært at give den to tynde lag, vådt i vådt, da det jo er en terrasse.

Er det nok med bare et lag eller bør jeg give to, selvom det første lag er tørt? Jeg har vedhæftet et billede af hvordan den ser ud nu, med bare et lag.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville ikke give et lag til. Du risikerer let at få blanke partier, hvor olien ikke trænger ind, men blot lægger sig oven på den hærdede olie.


Mvh Troels
TRRA skrev den 07-05-2018 14:10:29

Jeg ville ikke give et lag til. Du risikerer let at få blanke partier, hvor olien ikke trænger ind, men blot lægger sig oven på den hærdede olie.

 Ok tak for svaret.

Når man nu 1-2 år efter skal give den olie igen, skal den gamle olie så vaskes af inden man lægger nyt olie på?


Lærk skal da ikke have olie om to år. Lærketræ indeholder store mængder. Der var mere brug for pestiaidedræber på bagsiden, men det er forsent nu.


 

uldal skrev den 07-05-2018 19:10:15

Lærk skal da ikke have olie om to år. Lærketræ indeholder store mængder. Der var mere brug for pestiaidedræber på bagsiden, men det er forsent nu.

 Hej Uldal

Tak for input. 

Det kommer vel an på kvaliteten af lærketræ eller?

Jeg har aldrig hørt noget om at give pesticidedræber på bagsiden af en lærketerrasse? Den har fået en stærk behandling på forsiden. Kan du ikke uddybe hvorfor man skal give det på bagsiden?

Lærk behøver ikke oliebehandling på undersiden, da lærk i sig selv er modstandsdygtig for råd og svamp, forudsat træet ikke har jordkontakt.

Ved vådt i vådt forstås, at der hele tiden males ind over det foregående - ikke at nyt lag påføres inden første lag er tør.

Det er vigtigt at følge producentens råd om 2 tynde lag frem for 1 tykt. Det gælder for alle oliebehandlede træoverflader. 

Vent derefter til sensommeren hvor der stadig er tørring i luften.

Vask terrassen grundigt med vand, sæbe og et stiv gulvskrubbe på skaft. Brug ikke kemikalier, kun brun sæbe.

Skyl grundig for at fjerne dels sæberester og dels sand og småsten der har samlet sig på terrassen i løbet af sommeren. Brug aldrig en højtrykspuler, men en haveslange og rigelig vand.

Småsten der er trykket ned i træet, fjernes ved at træet vandes et par timer i forvejen for at blødgøre overfladen så vand og skrubben let kan fjerne dem.

Når træet er helt tørt gives en, og kun en gang olie af samme type du startede med.

Herefter er terrassen  godt beskyttet mod vinterens trakrasserier.  Om foråret når der igen er tørring i luften gentager du processen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Rantzau skrev den 07-05-2018 20:33:14

Lærk behøver ikke oliebehandling på undersiden, da lærk i sig selv er modstandsdygtig for råd og svamp, forudsat træet ikke har jordkontakt.

Ved vådt i vådt forstås, at der hele tiden males ind over det foregående - ikke at nyt lag påføres inden første lag er tør.

Det er vigtigt at følge producentens råd om 2 tynde lag frem for 1 tykt. Det gælder for alle oliebehandlede træoverflader. 

Vent derefter til sensommeren hvor der stadig er tørring i luften.

Vask terrassen grundigt med vand, sæbe og et stiv gulvskrubbe på skaft. Brug ikke kemikalier, kun brun sæbe.

Skyl grundig for at fjerne dels sæberester og dels sand og småsten der har samlet sig på terrassen i løbet af sommeren. Brug aldrig en højtrykspuler, men en haveslange og rigelig vand.

Småsten der er trykket ned i træet, fjernes ved at træet vandes et par timer i forvejen for at blødgøre overfladen så vand og skrubben let kan fjerne dem.

Når træet er helt tørt gives en, og kun en gang olie af samme type du startede med.

Herefter er terrassen  godt beskyttet mod vinterens trakrasserier.  Om foråret når der igen er tørring i luften gentager du processen.

 Tusinde tak for det fyldestgørende svar.

Tror jeg har fået svar på alle mine spørgsmål nu

Undtagen svar på bagsidebehandlingen.

Lærketræ er født med et meget højt indhold olie og særdeles modstandsdygtig mod vind og vejr. Et skåret stykke lærk er imidlertid sårbar over år, overfor visse typer svamp. 

Bagsiden på feks klinkbeklædning af lærk på bygninger behandler man også. At du har givet "en stærk behandling" på forsiden, hjælper ikke undersiden.



 

uldal skrev den 08-05-2018 13:47:34

Undtagen svar på bagsidebehandlingen.

Lærketræ er født med et meget højt indhold olie og særdeles modstandsdygtig mod vind og vejr. Et skåret stykke lærk er imidlertid sårbar over år, overfor visse typer svamp. 

Bagsiden på feks klinkbeklædning af lærk på bygninger behandler man også. At du har givet "en stærk behandling" på forsiden, hjælper ikke undersiden.


 Tak for uddybelsen.

Det er en hævet terrasse, så hvis jeg kan se det bliver aktuelt, kan jeg vel altid sprøjtebehandle den nedenfra?

Er der plads til en sprøjte, er risikoen for jordkontakt nok meget lille. Undersiden er beskyttet mod solens stråler, som i praksis er den faktor der er hårdest for lærketræ.

Hele min lade er tækket med tagspån i lærk. Overfladen har fået trætjære og undersiden er ubehandlet. 

Det er udluftningen og beskyttelse mod solens UV-stråler der er afgørende for lærks holdbarhed.

Din terrasse er uden fald, som bevirker vandet bliver liggende som kan skade træet. Det modvirker din oliebehandling. 

Det ville havde været best at behandle undersiden også, men forglemmelsen er ikke så graverende.

Trætjære egner sig kun til overflader der ikke berøres. Trætjære smitter af når solen varmer og lugter som en hel kasse røget sild.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 08-05-2018 16:21:07

Er der plads til en sprøjte, er risikoen for jordkontakt nok meget lille. Undersiden er beskyttet mod solens stråler, som i praksis er den faktor der er hårdest for lærketræ.

Hele min lade er tækket med tagspån i lærk. Overfladen har fået trætjære og undersiden er ubehandlet. 

Det er udluftningen og beskyttelse mod solens UV-stråler der er afgørende for lærks holdbarhed.

Din terrasse er uden fald, som bevirker vandet bliver liggende som kan skade træet. Det modvirker din oliebehandling. 

Det ville havde været best at behandle undersiden også, men forglemmelsen er ikke så graverende.

Trætjære egner sig kun til overflader der ikke berøres. Trætjære smitter af når solen varmer og lugter som en hel kasse røget sild.

 Mange tak for dine erfaring og betragtning. 

Terrassen består af to dele. Den ene 1m over jord og den anden 60cm. Så man kan godt krybe under den, hvis det skulle blive nødvendigt. Tror jeg nøjes med laget ovenpå brædderne indtil videre.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også