Gode råd til fundering/sandpude

Vi skal have lavet en tilbygning på 32 kvm til vores eksisterende hus på 103 kvm. Vores nuværende hus er opbygget i mursten med tegltag og selve tilbygningen skal bygges i forlængelse af huset. Se tegning.

Vi har fået byggetilladelse og alt er klappet og klart. Eneste problem er, at vores nuværende hus er funderet med 10 meter armeret betonpæle, da jordbundforholdene skifter meget (gammel mosegrund). En pæleramning er selvfølgelig meget dyr og noget vi helst vil undgå for at holde udgifterne nede. Ved at der findes andre typer funderingsmetoder, som kan bruges, så som en sandpude. Men hvordan laver man sådan en sandpude? Ved godt at det kræver en geotekniker til at lave sådanne beregninger, og det vil også være noget vi kontakter i sidste ende. Men kunne godt tænke mig at vide hvordan man etablere sådan en sandpude. Skal selve sandpuden også understøtte randfundamentet eller er det nok at lave en randfundament og så "udhule" det og fylde op med komprimeret sand??

Gode råd og forslag modtages gerne. Jeg kan fremvise en geoteknisk rapport, som jeg har modtaget de selve huset blev opført. Men det er ren latin for mig desværre :-) 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så lad os da se den rapport!


 Certificeret Statiker

Du skal 4 meter ned for at finde bæredygtigt lag! Det vil sige, at du vil skulle lave en sandpude hvor du graver 4m bort og udlægger et velkomprimeret sandlag! Det er som regel ikke rentabelt hvis der skal afgraves mere end 3m, her vil en pæleløsning næsten altid være optimalt. Her vanskeliggøres et sådan indgreb yderligere ved at du har et vandspejl der (i 1979!!) er pejlet 3m under terræn, så du ville skulle arbejde under grundvandspejlet. 

Du kommer nok ikke uden om pæle og så skal du også have dimensioneret nogle fundamentsbjælker og nogle laster til pæleentreprenøren. Dit terrændæk skal være selvbærende og lader sig ikke umiddelbart udlægge direkte.

Prøv evt. at kigge på NemtFundament.dk, de har en løsning med skruefundering så du ikke skal ramme pæle tæt på dit eksisterende hus.


 Certificeret Statiker

Mange tak for svar! Det var virkelig rart med et kvalificeret bud på en løsning. Jeg prøver at tage kontakt til NemtFundament.dk :-)

Er der andre løsninger der kunne være gangbare, så som brøndformede punktfundamenter f.eks.?

Brøndfundering er den billigste løsning har selv i forbindelse med renovering af en bygning ved vandløb bestilt denne løsning. Tag fat i en geotekniker omkring det og få boret et hul i hvert hjørne evt.

Vi fik et overslag på ø 600 i 3 meters dybde 7 STK med til rigning af grej for 55000 incl moms. Det er Ivan Jakobsen der borer for os ved den aktuelle sag


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce

En anden pæleløsning kunne være ScrewFast Skruepæle fra Uretek.dk !

Jeg takker for de gode forslag og prøver at kontakte de forskellige firmaer. Hvis jeg husker det skal jeg nok opdatere tråden med et resultat :-) 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis