græskant til ligusterhæk

Jeg har gennem længere tid kæmpet en kamp for at holde en kant mellem græsplænen og min ligusterhæk. Desværre er kanten og området under hækken plaget af skvalderkål, og de breder sig som pesten.

Jeg har derfor overvejet og fjerne kanten, og lade græsset vokse helt ind til hækken, så jeg på den måde kan klippe græs og skvalderkål med klipper. Jeg ved godt, at jeg på den måde ikke bekæmper skvalderkålen under hækken, men mener at det burde være muligt at bruge mit græsafklip til den del. Jeg overvejer også at ligge en række herregårdssten ved hækkanten, så jeg på den måde ikke lader græsset få frit lejde til at vokse amok.

Mit spørgsmål er nok, er det en OK ide at lade græsplænen gå helt ind til hækken, eller er det noget skidt. Skal lige siges, at det er en gammel hæk så der er ikke tale om nye små buske :)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hækken tager ikke skade af det. Og herregårdssten er jo udmærket til at køre plæneklipperens hjul på. Men det ændrer nok ikke betingelser og vækst af "kålen" 

Det råd man ellers giver imod skvalderkål er at udsulte dem. Det vil sige at lægge sort plast ud i 1-2 år og de vil have svært ved at skyde op igennem. 

Du kan grave kanten på plænen væk og samtidig grave sort plast folie ned i  30 cm dybde, lade det gå ind under hækken og omhyggelig skære en lille slids for hver hækplante. Over plast kan du så lægge en række herregårds sten, og inde i hækken flis eller pænt grus, som dækker plastic. 

Der vil komme enkelte skvalderkål op ved hækplanter, og de må luges væk i hver uge, især i april -juni. 

Ellers kan du blande roundup i passende blanding og smøre det på de få blade der skyder op. Kålen dør ikke 1. gang men bliver alvorlig "syg" så behandling gentages hver ca. 14 dage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

En god gammel hæk , med et udviklet rodnet , vil ikke have problemer med græs omkring sig . skvalderkål er sådant set let at komme til livs , det der er over jorden skal bare fjernes regelmæsigt så opgiver de ævred. ,

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......

Og med regel mæssig menes hver uge om sommeren  i 2 år så udsultes planten. Men springer man over 2-3 uger så er det forfra igen. Og kommer det igennem hækken fra naboen så er det umulig. 

Her lader vi også bare græsplænen gro så langt ind under hække som græsset nu har lyst til, og det (og evt. skvalderkål) bliver så regelmæssigt klippet helt ind til stammerne med plæneklipper - enkelte strækninger dog med hækklipper grundet terrænnet. Gider ikke konstant at bruge tid på at luge under hække og få ødelagt bentøjet (læs knæene).   

Tak for feedback. 

Jeg har besluttet at lade græsset vokse ind til hækken og lader nu græsklipper holde kål nede. Prøver at bekæmpe skvalderkål med håndkraft, da jeg ikke er tilhænger af for meget sprøjtegift.

Men så kan du jo prøve med "min" ( fra havenyt) opskrft på sort plastik dækket af flis. Det kunne være på halvdelen så du kan se forskel.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis