mekanisk ventilation i drivhus.

Hej til Jer.

jeg har lige fået opsat mit nye drivhus. Og jeg kan allerede se, at på en solrig dag med stille vejr vil temperaturen nemt komme op på over 40gr. så derfor er jeg interesseret i om der er nogen med erfaring med mekanisk udsugning. Jeg har en ventilator 115m3/h som jeg tænkte at sætte  i toppen af huset og så blæse ud gennem et rør i gavlen. Tilsluttet en termostatkontakt. vil det være besværet værd?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De allerfleste har automatisk åbning af vinduer i toppen. Det plejer at kunne holde temperaturen acceptabel. Og så når nattemperaturen kommer noget længere op, kan man øge det ved at lave døre stå åben. 

Man kan bruge sådanne 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik.

Jeg er godt bekendt med de der åbnere, men nu er det sådan en drivtunnel son ikke har vinduer i taget. der er en dør med et vindue i hver gavl, og det vender nord syd.  så når vinden så er i vest og fuld sol så er åbne døre og vinduer ikke nok.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Glem alt om varmeflytning/ Køling  af et drivhus med ventilatorer , da solvarmen ca pt er 800 W pr m2 så skal du nok op på en meget stor ventilator 1000- 1500  W eller mere før det har nogen virkning på en varm sommerdag ,


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hvor stort er dit drivhus? Hvis det rummer 20 m3, så vil du med 115 m3/h få et luftskifte på 6 gange i timen. Prøv det da.



Søren O

Ok tak karl smart.

Hvad gør folk så en stille solrig sommerdag?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Hvis vi antager at der er et rumindhold på 30m3 og ventilatoren flytter 115m3/h så skulle luften vel blive udskiftet 3x på en time.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Problemet med kanal ventilatore er at de er begrænsede af at have en lille kanal/diameter.

Prøv i stedet om du kan få lavet en ramme i gavlen til en søjle ventilator, de skubber noget mere luft igennem. Altså dem til at have stående på stuegulvet.

Du skal så at sige have en med meget vingeoverflade. Det har en badrumsventilator ikke.


Elektronikteknikeren

Hvis du har en varmetilførelse på på 2000 W i et drivhus så skal du også bruge 2000 W til at fjerne (afkøle) det er en naturlov.

Nu er 38-40 gr C  i et drivhus midt på dagen en varm sommerdag meget normalt , planterne reagerer ved at gå i dvale , væksten var nok i forvejen gået i stå på grund af manglende CO2 i luften i drivhuset , derfor bruger de store drivhusgartnerier store metanbrændere , ikke for at varme op , men for at tilføre luften CO2 så planterne kan gro .

Men med 4 vinduer i taget og døren stående åben , så går det , man kan også skygge , men det skal være udvindigt , når sollyset først er kommer ind i drivhuset , så er varmen fanget (drivhuseffekten) . jeg bruger på ekstreme varme dage et par hvide lagner lagt på taget , det køler noget........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Karl Smart: 

Der er tale om ventilation og ikke afkøling. Derfor passer din effekt slet ikke. Ventilatoren til at aflede varmen kræver langt mindre effekt end du angiver.


Søren O

Nej , det er en form af afkøling (som ikke virker) da man henter luft ind på fx 20 C hvor der er 40 C ,  min nabo lavede det med en ventilator i drivhuset og der var absolut ingen forskel om den kørte eller ej temperatur mæsigt .

Du får ca 800W tilført pr drivhus m2 når solen skinner som varme , og det kan en ventilator ikke gørr meget ved , så skal den være mega stor.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis