mekanisk ventilation i drivhus.

Hej til Jer.

jeg har lige fået opsat mit nye drivhus. Og jeg kan allerede se, at på en solrig dag med stille vejr vil temperaturen nemt komme op på over 40gr. så derfor er jeg interesseret i om der er nogen med erfaring med mekanisk udsugning. Jeg har en ventilator 115m3/h som jeg tænkte at sætte  i toppen af huset og så blæse ud gennem et rør i gavlen. Tilsluttet en termostatkontakt. vil det være besværet værd?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. jeg har lige fået opsat mit nye... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der må jeg så give Calle captiosus ret. Du kommer ikke under 20 gr. når luften uden for er 20 gr.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har besøgt botaniske haver i både USA , austalien og Europa ,og udluftnig/afkøling er altid lavet med vinduer der kan åbnes , og gardiner til at skygge .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej og tak for alle indlæg.

som i kan læse så er det min første saison med drivhus så måske gør jeg mig for store bekymringer. Kan forstå på karl smart at planterne kan klare ganske meget? Jeg har heller ikke set mekanisk ventalition i de store vægsthuse som jeg har besøgt. Århus og København, men det kunne jo også være fordi det er lettere at styre temp i de store huse, da overfladen minsker i forhold til rumfanget jo større huset bliver. Det er self et væsentligt argument at din nabo ikke fik noget ud af det. @ Gregeren det er sådan et hus jeg har   https://www.google.com/search?q=str...70&bih=703  Som du kan se er der en dør i hver ende og jeg har ikke meget lyst til at blokere den ene med en stor gulvventilator. Som karlsmart er inde på så er skygning nok vejen frem selvom jeg nok giver ventilatoren et skud en dag jeg får tid. Problemet med skygge er at det også skygger i gråvejr. Det er jo ikke når jeg går her hjemme at det er et problem, men det var  rart at man kunne ta væk en weekend uden at planterne blev kogt. @ elmand jeg har lånt en sådan en autoåbner og er ved at opfinde et beslag som jeg kan bruge i mit hus, har spurgt de steder som sælger huset, men nej de har ingen erfaring med at bruge den slags åbnere. Det er faktisk heller ikke så meget de åbner 45cm tror jeg. Og desværre kan jeg jo ikke sætte på begge døre for så kan jeg ikke komme ind når det er koldt. Jeg er ved at lave gulv i midtergangen stabilgrus på ukrudtsdug mod mulvarpe og så gamle mursten oven på. Glæder mig rigtig meget til at sætte tomaterne derind.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Normalt har man 2 automatiske vinduesåbnere i 2 af tagvinduerne   , de 2 sidste tagvinduer skal kunne åbnes manuelt , da de skal stå åbne døgnet rundt efter sankt hans 23 juni og sæsonen ud for at undgå en for høj luftfugtighed  , med svamp og skimmel til følge , på varme dage åbn døren om morgenen , hvis det skulle blive tropesommer , så kan man jo let pille et par glas ud af drivhuset , held og lykke med tomaterne........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Karlsmart. Tak for det, men hvis du ser på mit drivhus så er der ikke nogen tagvinduer og jeg kan ikke bare ta "lidt glas" ud.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

De åbnere egner sig bedst til tagvinduer, da tyngdekraften hjælper dem med at lukke. Selv om de kun åbner 45 cm så kan de jo anbringes på et stort vindue, som giver meget. 

Jeg har dog med held brugt dem i vinduer i gavlen. Der kunne fjederen i dem godt lukk vinduet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Storm P har ikke levet forgæves.

En snor i toppen af døren, omkring en trisse og til et lod som kan netop kan holde døren lukket. 

Så kan du montere Juliane åbneren så den skubbed på døren indefra, uden at den fæstnes til døren. 

Du kan så stadig åbne døren når du kommer, men på ´varme dage lukker døren ikke i igen


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Drivhus uden tagvinduer , det har jeg aldrig hørt om før , selv de billigste og usle drivhuse leveres med 2 tagvinduer , og med mulighed for tilkøb af 2 mere.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Disse rundbue drivhuse i plast har ikke tagvinduer. Prøv at følge link som han har sat ind.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis