Hjælp - igang med centralvarme og nu intet varmt brugsvand

Jeg håber ikke at jeg har dummet mig. Jeg er igang med at udskifte radiatorer, og det er en lidt større omgang. Det skal dog nok gå fint, men det tager selvfølgelig noget tid.

Problemet er, at jeg har tage centralvarmevandet af fyret, og så kan jeg ikke få gasfyret til at lave lave varmt brugsvand. Konen kan fint acceptere at der ikke er varme på radiatorerne, men ikke at der ikke er noget varmt brugsvand. Jeg har sat fyret på vinterdrift, så det kun skal lave varmt brugsvand. 

Kan det passe, at det kun kan køre, hvis der er tryk på centralvarmevandet - eller er der en anden metode?   


Lasse
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke dit fyr, men jeg går ud fra at det kræver tryk på dit anlæg - også forbindelserne til din varmtvandsbeholder for at du kan lave varmt vand. Det ville jo være smart hvis der var 2 afspærringshaner til selve radiatoranlægget lige nu. Måske du blot kunne save et par rør over, og så proppe af, indtil du fik fremskaffet et par afspæringsventiler.

Du mener vel at du har stillet "sommerdrift".


Søren O

De fleste fyr skal have tryk på centralvarmen for at lave brugsvand også, internt i fyret er det centralvarmevand som opvarmer vandbeholderen.

Derfor bør du sætte haner på ved fyret, hvis der ikke allerede er det. Så kan du sætte tryk på en lille del af Fyret.


Elektronikteknikeren

Jeg har to haner nederst på fyret, og jeg kan godt "fange" nok tryk der, men når jeg så starter fyret op, så stiger trykket bare støt inde i fyret. 

Åndsvagt nok, så er er to andre haner, men så er der lige trukket en forbindelse uden om de to haner... 


Lasse

Jeg fik lukket lidt af trykket ud da det steg, så nu kører det da, og så må jeg krydse fingre for, at det bliver ved med at køre. Næste gang, som jeg håber bliver aldrig, må jeg hellere huske at lukke de to ventiler med det samme.  I skal have tak for hjælpen!


Lasse

Der skal helst være lukket ekspansions beholder ( den røde beholder) til stede i din kreds. Nogen gange er det indbygget i fyret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg gik ud fra som en selvfølge at trykekspansionsbeholder og sikkerhedsventil er indbygget i fyret, men Elmand har da ret. Der skal være trykekspansionsbeholder og det er et ubetinget krav, at der ikke kan lukkes af for sikkerhedsventilerne, både den på brugsvandssiden, og den på radiatorkredsen.


Søren O

Det hele er inde i en stor lukket kasse, så det lyder som om, alt er godt. 


Lasse

Citat af Lasse: "Jeg fik lukket lidt af trykket ud da det steg" Det var denne bemærkning der bekymrede mig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis