Ny kap/gerings-sav leveret, men med mærkeligt stik :-/

Jeg har lige fået leveret en ny Bosch 220v kap/gerings-sav.
Den er monteret med et stik jeg ikke har set før (ja, grin bare).

Hvad gør jeg ....
Må jeg klippe det af, og montere et alm. stik?



mvh  Jan

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en engelsk stikprop.
Du har 2 muligheder:
1. Du klipper stikket af og monterer et dansk stik, hvilket kan betyde at garanti på maskinen måske bortfalder, da du har "pillet" ved maskinen.
2. Du sender maskinen retur og forlanger at få en med dansk stik. Det kræver jo at du har købt den af en dansk importør, har du købt den i udlandet, har du kun den første mulighed tilbage.    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

En mulighed nr 3, kunne være at du køber et adapter stik.

Jeg havde klart klippet det originale stik, hvis du har købt den i udlandet.

https://www.av-cables.dk/stroemadapter-til-danmark/uk-til-dk-rejseadapter-hvid.html?gclid=EAIaIQobChMIi4KYhsbu2gIVGImyCh3ASwAREAQYASABEgKLWvD_BwE


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har klippet ret mange stik af på køleskabe m.m. og udskiftet til en med dansk jordben. OG har aldrig hørt om problemer med garanti af den grund. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er afklaret ved dansk domstol at garanti IKKE bortfalder hvis man erstatter en udenlandsk stik med et godkendt dansk stik........ og sådan har det været i mange år

Tak for jeres fine respons.

Stik er skiftet = virker fint.


mvh  Jan

Annonce
mfrost skrev den 05-05-2018 15:25:24

Det er afklaret ved dansk domstol at garanti IKKE bortfalder hvis man erstatter en udenlandsk stik med et godkendt dansk stik........ og sådan har det været i mange år

 Det var jeg ikke klar over, men rart at vide.
Jeg troede bare at "man skal følge producentens ophavsret", men det er da positivt at det ikke har en indvirkning.
Dog ville jeg nok alligevel være lidt tøvende, hvis det drejer sig om noget der er købt i udlandet, og derefter skal returneres til dette land, for eventuelt at få det byttet eller repareret...
Det er nok ikke alle producenter der kender til dansk lov/ret og derfor kan nægte dig noget.... og det er vel sin sag at slæbe en producent i retten, også selvom man har ret.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Har man købt i udlandet, vil det nok under alle omstændigheder, være ret meget op af bakke, med en evt. garantisag.


Vi prøver igen, i morgen --

Det ser lidt halv forkert ud. Bag det røde siden der en 13 amp. sikring. Hvor er maskinen købt, det ser ud til det er fra hongo-bongo land. 


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

robert8900_5 skrev den 06-05-2018 10:20:13

Det ser lidt halv forkert ud. Bag det røde siden der en 13 amp. sikring. Hvor er maskinen købt, det ser ud til det er fra hongo-bongo land. 

 Det er ikke forkert. I England har man et andet system, som gør at sikringen til brugsgenstanden er anbragt i stikket. 


fase

Det at man kører med indbyggede sikringer i stikket i england i elapperater hvad fordel giver det, kører man så med en lidt højere sikring i tavlen eller er det også 13A man har der.


Her er lidt om andre landes elstik :

http://www.travelfreak.dk/elstik-i-udlandet

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis