Svævende træterrasse

Hej,

Jeg skal bygge en lille træterrasse / platform, hvor jeg håber at kunne lade de sidste 40-50 cm. "svæve".

Jeg tænker at bruge 45 x 195 trykimprægneret spærtræ som lægter. Længden vil være ca. 1,5 meter fra muren. Hvis de bliver fæstnet i en bjælkesko og understøttet sidste gang 40-50 cm fra kanten af terrassen, kan de så bære det ?

Eller med andre ord: Hvor lang kan enden af et stykke spærtræ være uden at blive understøttet ?

Tak fordi i vil hjælpe mig. 

Lærling

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu skriver du ikke, om du vil lægge dem vandret eller lodret. Hvis det er lodret, kan de angiveligt godt holde til at svæve 160 cm frit. Se f.eks. her https://goerdetselv.dk/terrasse/traeterrasse/fritsvaevende-traeterrasse


Kurt B. Andersen

I den angivne artikel er terassen lavet af 45x195 ALENE ( 12 mm luft imellem hver). Og hver 4 af dem støtter ind på huset. det vil sige at det bærende ligger med centerafstand 210 mm 

Men hvis du har bjælkesko på huset, understøtning 1 m ude, så kan det sidste 50 cm nemt svæve. Det kommer naturligvis også an på afstanden, men det bestemmer gulvbrædderne vel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for jeres svar. Reglarne står op og der er 50 cm imellem så der kan komme brædder øverst. Jeg går videre med konstruktion og lader det svæve. Tak igen. 

Det vil du ikke får problemer med, men understøtning skal jo holde til næsten hele vægten. De bjælkesko på huset kommer jo ikke til at bære ret stor del. 

Tænk på en gynge på legepladsen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis