Ophæng af vægskab og hylde

Hej.

Skal have hængt 2 vægskabe og 1 hylde op.

Vægskabene vejer 7 kg hver.

Væggen er en murstensvæg, udenpå er der et lag på ca. 1 cm af noget materiale man let kan hamre et søm igennem. Væggen er ca. 2 meter bred og 2,5 meter høj.

Jeg er i tvivl om længde og diameter af skruer og plugs, hvordan matcher jeg dem? Og hvor lange og brede skal de være?

Jeg har allerede omkring 40 kg af forskellige ting hængt op på væggen. Er der nogle grænser for hvor meget man kan hænge op?

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror ikke du skal være bange i en murstensvæg. Jeg ville bruge 80 mm sømplugs (meget lettere end at bruge skruer og plugs) . Så er du vist helgarderet.


Mvh Troels

Naturligvis er der grænser for en murstensvæg, især hvis det hænger i en meget lang arm. Men den grænse er meget meget længere oppe end det du tæller sammen. 

Jeg ville nu bruge almindelige plugs og skruer. Skruens længde skal være tykkelse på materiale i skab + pudslaget (1cm) + plugslængde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nysgerrig: hvad er fordelen ved sømplugs fremfor skruer?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Smag og behag er forskellig. Syntes bare det er fantastisk meget lettere, at bruge sømplugs - Du sætter skabet op, borer for gennem monteringshullet, og banker plug i i en arbejdsgang. Langt lettere end at måle ud, tage skab ned, bore for, sætte plug i, sætte skab op igen og skrue i.


Mvh Troels

Du borer igennem skabet i monteringshullet, ( eller et andet sted) sætter plugs i med en skrue, og slår det hele ind igennem indtil skruen mangler 15-20 mm og skruer resten. 

Der er vist ikke den store forskel. Og mon ikek du skal måle lidt på højde og water selv ved sømplugs.

Men mange skabe har sådan en stump liste med 45 gr. hak de skal hænge i. De sættes op med en retskinne / lige bræt fastgjort så de ligger på den. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jamen det er jo det, jeg altid har gjort med en ganske almindelig skrue, som jeg skruer et par gange i en ganske almindelig plug og banker skruen ind i hullet. Keine Hexerei.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Ja det er en meget gammel Tricks


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tjaa - havde godt på fornemmelsen at der ikke blev spurgt, pga reel diskussionslyst, men mere for at have muligheden for at mansplaine!


Mvh Troels

Jeg spurgte af ærlig interesse hvad sømplugs egentlig kan. Det kom der så et par udmærkede beskrivelser af (bl.a. din), og ud fra dem, tillader jeg mig at konkludere, at det ligner noget jeg kender. Har lidt svært ved at se det onde i hverken min eller ev elmands kommentar.

Peace😀


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis