To lamper i samme udtag giver kortslutning

Jeg er ved at sætte to spisebordsdslamper op. Begge ledninger skal i samme udtag, så jeg har taget isoleringen af i enden og snoet de to blå sammen og sat i N og snoet de to brune sammen og sat i M1. Men når jeg slår strømmen til igen, slår relæet automatisk fra.

Hvad er der galt? Jeg havde også to lamper til at sidde der før på præcis samme måde uden problemer. De nye lamper virker fint når jeg kun slår en af dem til, men når jeg slår begge til = kortslutning.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er en fejl i en af lamperne, prøv først med den ene, er det ikke den så prøv den næste.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Når du skriver, at relæet slår fra, er det så sikringen eller HFI relæet?  Har du prøvet med hver lampe for sig? Din montage skal du lave, så der ikke stikker kobbertråd ud, og så skal ledningerne føres ind under aflastningsbøjlen.


fase

Jeg har prøvet med begge lamper hver for sig, og de virker begge. Den slår kun fra når de er sat til sammen.

Når jeg tænder hovedafbryderen, slår den fra der hedder lys 1.

Det er altså sikring der springer. 

Du må prøve igen med 1 lampe ad gangen. Det du beskriver kan stort set ikke lade sig gøre, med mindre du har 2000 w i hver lampe.   

Du lader bare begge brune sidde i klemmen M1 og så sætter du en blå i ad gangen.( dem skal du alligevel have forbedret tilslutningen ved.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så er det løst :-)

Problemet viste sig at være at jeg have afisoleret lovligt meget af de inderste ledninger der hvor de er skruet i lampen, så kobbertrådene fra brun og blå ledning kunne komme i berøring med hinanden.

Godt at du fandt fejlen. Der var jo også en her på tråden der var lidt ude efter dig på grund af den lange afisolering på den blå ledning. Det gælder i elektriker arbejde som så mange andre steder kvalitet betaler sig også i afisoleringer, og spænde skruer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis