Delvist nedtage skorstenspibe - risiko for lugtgener?

Hej alle

Grundet problemer med en muret skorstenspibe i vores 1 ½ plans hus, så overvejer jeg at nedtage hele piben, idet at den har stået ubenyttet igennem rigtig mange år og derfor blot (primært) har et arkitektonisk formål (hvilket selvfølgelig også har betydning). 

Da skorstenen udgør en del af konstruktionen i stueetagen og kælderen, som jeg ikke ønsker at røre ved, så overvejer jeg at få den nedtaget til gulvniveau på 1. sal, hvor den blot står frit, og evt. benytte den til vasketøjsskakt samt den ekstra plads som det vil give. Mine tanker går på, om jeg risikerer lugtgener i huset, idet at evt. ventilation kun vil ske igennem luften indvendigt i huset - og hvordan jeg evt. kan sikre mig imod det (støbe en ny inderkerne, eller?). Jeg har ved tidl. renovation i stueetagen konstateret sod og sodlugt omkring et gammelt udtag, som engang har forbundet en brændeovn med skorstenen.  

Er der nogen herinde som har erfaring med ovenstående og som kan give et godt råd? 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nedtagning som beskrevet kan jeg ikke anbefale. Du vil med garanti opleve lugtgener efterfølgende. De resterende PAH partikler lugter selv i meget små mængder ved skift i luftfugtigheden.

Lad skostenen stå - også ad hensyn til husets arkitektoniske karakter som har værdi ved et eventuelt salg. 

Du får et hurtigere, bedre og billigere resultat ved at renoverer skorstenspiben.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Rantzau

Tak for din tilbagemelding. Det bekræfter mine “bange anelser”.

“Udfordringen” er at hele skorstenspiben er beskadiget og skal pilles ned, hvorefter at jeg så skal have den genetableret - uden et reelt formål andet end arkitektonisk. Det er relativt dyrt. 

Vil du evt. foreslå at pille den ned til under taget og så sætte en udluftningshætte i? 

Det har jeg ingen erfaring med. Alle har foreslået enten en total nedtagning eller reparation.

Med "alle" menes adskillige skorstensfejere, murer, museumsfolk og ovnsættere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har en skorsten som er pillet ned til loft af stueetagen. Den er blændet af med en 50x50 cm haveflise lagt i mørtel. Har ikke oplevet gener. Det er dog planen at den på et tidspunkt skal pilles helt ned.


Søren O

Uden et billede af huset er det svært at udtale sig om udseende. Jeg har 1 skorsten der er som den skal være og så har jeg muret en fake skorstenspibe på der kun hænger i forstærkede spær. Det er kun for "blær" Nej det er for symmetrien i en gammel bygning. 

Der er mange der har pillet skorsten ned til lofthøjde uden at det giver problemer, blot det bliver lukket af i toppen. Du kan ikke bruge den til affald eller nedkastnings skakt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Søren O: Er den bare blændet i etageadskillelsen og hvor længe har den været det?

Jeg tror nu ikke at jeg helt tør satse, efter det som Rantzau også skriver, for det vil godt nok blive besværligt at genopbygge, hvis der skulle komme gener. 

Jeg talte med en murer, som også ville blænde den af, men han blev lidt usikker, da jeg begyndte at tale omkring ventilation for at den ikke blev sur. 

ev elmand: Huset er blot fra midt 70’erne, og der ligger andre af nogenlunde samme type i nabolaget, som ikke har en skorsten, så jeg er ikke helt så bekymret for udtrykket. Du har naturligvis ret i at det er svært at udtale sig om, uden et billede af det. Der er også lidt en udfordring i forhold til at finde mursten som matcher i farve osv., så den kommer uanset hvad til at afvige fra den oprindelige bygning. 

Ok. Mener du at der ikke vil være nogen mening i at køre en stålforing i til vasketøjsskakt, for så er den ikke tæt nok?

Skal den gøres lugtfri, så skal den jo helt lukkes i toppen, som Søren O beskriver. Og det passer jo ikke med at den er "lidt åben." Jeg tror i øvrigt ikke at den er stor nok. Det jeg har set er med 250 - 300 mm rør til tøjskakt og det er jeg sikker på at du ikke kan få plads til. Og det er vel ikke bare strømper der skal kastes ned. 

Du bør så pille den helt ned, og hugge de beskidte mursten væk i stueetage. Så får du jo pladsen til at gøre som du vil. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-05-2018 20:47:51

Skal den gøres lugtfri, så skal den jo helt lukkes i toppen, som Søren O beskriver. Og det passer jo ikke med at den er "lidt åben." Jeg tror i øvrigt ikke at den er stor nok. Det jeg har set er med 250 - 300 mm rør til tøjskakt og det er jeg sikker på at du ikke kan få plads til. Og det er vel ikke bare strømper der skal kastes ned. 

Du bør så pille den helt ned, og hugge de beskidte mursten væk i stueetage. Så får du jo pladsen til at gøre som du vil. 


Der er faktisk 280 mm. i toppen af røret, men jeg er usikker på, om det er tilfældet hele vejen ned i kælderen. 

Jeg tror desværre at jeg må gå efter en genetablering, idet at der er et badeværelse på den ene side af skorstenen og nyt køkken på den anden side. Det vil være for meget at skulle rode i. 

Det er mindsr 10 år siden at jeg pillede min skorsten ned. Jeg ville ikke være betænkelig.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis