Gulvvarme i to værelser - tilbygning

Hejsa.

Jeg er igang med at bygge ca 40 kvm til min eksisterende bolig. Det er meningen tilbygningen skal blive til 2 værelser på ca. 17 kvm hver, det eksisterende vindue fra nyværende stue tages ud og her isættes dør til værelse 1, hvorfra man kan gå igennem til værelse 2 og herfra ud gennem facadedør. Huset er med fjernvarme, dog med gulvvarme i badeværelset, dette ser ud til at være koblet på eksisterende forsyning uden fancy styring eller særskilt pumpe - det reguleres med almindelig termostat.

For at lave det hele mest perfekt med hensyn til opbygning, særskilt varmeregulering på hvert værelse, hvad gør jeg så lige bedst nu hvor gulvet snart skal støbes. Jeg tænker slangerne ligges i hvert rum og afsluttes ved dør med termostatstyring, men kan det så laves som en 2 kreds, altså med slanger som videreføres og slutter ved den dør som går ind i eksisterende stue?

Tilbygningen opføres i mursten udvendig, træskellet indvendig med gipsvægge og væggen mellen værelserne bliver en skillerumsvæg i træ/gips

Gulvet støbes sammen med sokkel - sokkel 90 cm under jordhøjde, 45 cm bred med jernarmering, gulv laves 10 cm sandpude, 275 mm Jackson super eps 80 flamingo, rivenet, slanger og 10 cm beton slidlag.


Thomas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du skriver der er gulvvarme i badeværelset, formoder jeg resten at værelserne er med radiatorer.

Hold installationen så simpelt som muligt og fortsæt med radiatorer i de nye værelser såfremt du ønsker støbte gulve.  Indstøbte gulvvarmeslanger henregnes som tung installation der som regel ikke ønskes reguleret som badeværelser.

Der er sjældent fordele i værelser til andet brug med tung varmekonstruktion grundet den lange reaktionstid.

Allerede her ligger den første udfordring i at få to forskellige termostatsystemer til at spille sammen.

Skal de nye værelser forsynes med trægulv, kan du udelade betonlaget hvis du fortsat ønsker gulvvarme, og lægge gulvbrædderne på et passende underlag der ligger direkte på isoleringen (husk dampspærre der samtidig virker som radon standsende membran).

Fuldlimet 21mm krydsfiner gulvplader er passende.

Mellem underlag og trægulv lægges varmeslangerne enten i specielle gulvvarmeplader med udfræsede spor eller langs 1" brædder. Det sidste er væsentlig billigere og lige så stabilt (husk varmefordelingsplader til trægulve). Konstruktionen regnes for en let konstruktion der spiller bedre sammen med eksisterende radiatorer.

Den beskrevne konstruktion er meget stiv. Derfor kan du anvende almindelige styrolitplader som isolering uden gulvet gynger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tusind tak for svar Rantzau.

Nu gik spørgsmålet ikke på nye løsninger på bygningskonstruktionen, idet tegningerne er lavet hos proff bygningskonstruktør, derfor er byggetilladelsen givet i henhold til disse og med oplyste materialer, ligesom den er givet i henhold til Bygningsreglement 2015.

Det er korrekt at eksisterende værelser er med radiatorer, men disse ligger i husets bagereste ende sammen med badeværelset. Radiatorer i stue og køkken er pillet ned, de eksisterende radiatorer virker i øvrigt meget ringe.


Thomas

Jeg ville genoverveje løsningen med de støbte gulve. Det påvirker ikke din byggetilladelse. 

Til gulvvarme uanset hvilke system, skal de tilsluttes separat. D.v.s. hver kreds føres frem til fordelingsmanifolden. 

Er der ingen fordelingsmanifold, tilsluttes de eksisterende frem- og tilbageløb fra radiatorene. Der bliver muligvis en udfordring i flowet når de nye kredse tilsluttes. 

Det kan jeg ikke vurderer ud fra din foreløbelige beskrivelse, men det er et tilbagevende problem med tilslutning af gulvvarme til eksisterende 2-strengs radiatorsystemer forsynet direkte med fjernvarme.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis