Varm skunk og dampspærre, med et twist :-)

Hej alle i kloge LDS'ere

Jeg er ved at etablere hobbyrum(lydstudie) på en uudnyttet 1.sal. 

Jeg vil gerne have 300mm isolering på, da det bliver ca. 65m2 der skal holdes varmt, men da huset er bygget i 94, er der ikke plads til så meget isolering.

Der ligger varmerør i bunden af det der bliver skunk, og dem vil jeg nødigt lukke helt af, så man ikke kan komme til dem.

Samtidig vil jeg gerne have den lydisolerende effekt der er, ved at have de 100mm af isoleringen liggende op af skunkvægen, men jeg kommer her i tvivl om hvor jeg kan placere dampsærren.

man kan placere den maksimalt 1/3 inde fra den varme side, og det er jo i princippet også hvad jeg tænker at gøre, men der er bare en skunk imellem :-)

Er der nogen der kan se problemer i at ligge den som illustreret på tegningen?

Mange venlige hilsner

Egtved

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal føre de 100 mm helt ud i den varme skunk, og så kan du sagtens isolere den lodrette skunkvæg med 100 m også, da det jo blot er en "skillevæg".

Husk at søge byggetilladelse!

Byggetilladelse er ikke nødvendig, da husets areal ikke forøges.

Du kan nøjes med at meddele uudnyttet 1.sal. inddrages til andet formål. Det er muligt det ikke kan godkendes til beboelse grundet andre forhold, men som hobbyrum er der ingen problemer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg mener 300 mm helt ud langs dampspærren til ydermur

Det jeg mener med at søge byggetilladelse, er at undersøge hvad kommunen evt. forlanger da jeg jo selvsagt ikke kender forholdene!

Egtved
Egtved Trådstarter
5

Jeg prøver lige at tage et billede af rørene, så kan det være det giver mening.

Jeg kan jo netop ikke føre de 300mm hele vejen, da rørene sidder ud til spær(170mm+25mm liste=195mm)

Hvis jeg havde valgt kun at isolere med 200mm, er det jo bare et billede af en varm skunk, men det jeg ikke kan greje er, om temperaturen i den "varme" skunk kan blive for lav?

Annonce
Egtved
Egtved Trådstarter
5

der er kun plads til de 200mm, medmindre jeg pakker rørene ind bag dampspærren....

ev elmand
ev elmand
25303 7480

Når du sætter almindelige gipsplader uden på så får du ikke en lydregulerende effekt i rummet. Det skal være troldtekt, akustikplader eller lignende, så lyden kan opsluges og ikke tilbage kastes af den hårde overflade. 

I øvrigt er 50 mm stort set lige så godt m.h.t. lyd når der ligger 200 -250 mm bag dampspærre. Lyden kan nemlig godt "gå igennem dampspærre)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Egtved
Egtved Trådstarter
5

i kontrolrummet, som også bliver mit arbejdsværelse, skal det ikke være for dødt. De 100mm bag skuken, er for at undgå at alt for meget vandrer på langs fra liverummet.

Der kommer troldtekt i loftet, og noget absoberende skum på vægen, til jeg syntes det passer med akustikken.

I liverummet har jeg overvejet at bruge kalmarbrædder, som ligger med et mellemrum over isoleringen med en stofmembran. Denne løsning er absolut ikke brandgodkendt, men hvis den underliggende isolering er bundet op med wire, sår det vel næppe helt galt alligevel, skulle det ske.

Hej Egtved
Dette er godt nok en gammel tråd, men jeg prøver alligevel :-). Lavede du løsningen som beskrevet og gav det nogle problemer bagefter ?
Mvh Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis