Søger lidt hjælp mht en bjælke

Hej alle. 

Jeg er ved at lave en vinkeltilbygning på 35 m2 på mit eksisterende hus. 

Jeg er snart ved at være klar til at bryde væggen/vinduespartiet ned mellem det gamle og det nye. 

Der er i forvejen stor overligger i form af en bjælke der spænder over de 6 meter. Bjælken er godt nok understøttet af en lodret rund bjælke på midten. 

Jeg vil gerne have det helt åbent uden den lodrette bjælke. Jeg ved bare ikke om den vandrette er stærk ok. 

Den vandrette bjælke er 15x12 cm og 6 meter lang. 

Den lodrette bjælke er 100x100

Taget er eternittag og 20 grader på den gamle bygning og 25 grader på tilbygningen. 

Tilbygningen er 5 meter bred. 

Håber nogen kan hjælpe 😁👍🏻 om den er stærk nok i sig selv, om jeg skal bibeholde den lodrette stolpe eller forstærke bjælken med 2x10" på hver side? 

På forhånd tak. 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

du må ikke fjerne stolpen! alternativt skal du have en drager der bliver så høj, du ikke kan gå under den.


 

Du må have en til at regne på hvilken dimension din bjælke skal have for at kunne holde, men det bliver en ret stor højde.

Alternativt kan du beholde den bjælke du har og få lagt en bjælke (H jern eller I jern eller en limtræs bjælke) ind på loftet i den indvendige trekant på dine spær på huset der hjælper med at bære tag og spær. Men igen skal du have regnet på om denne kombi kan kan være en reel løsning.


MVH Njord

Ahh ja okay, kan godt se det griber om sig hvis jeg skal undgå den stolpe i midten. 

Hmm tænke tænke 🙄😊

Den 100 x 100 lodrette stolpe er ikke sat for sjov. Men jeg ville tage den udgift til bygnings ingeniør, det vil blive træls med den stolpe i længden. 

Skal tilbygningens tag ikke også bygges sammen med huset. Det kunne give en mulighed for noget der ligger oppe på loftet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det er rigtigt, men jeg havde lidt håbet at det bare var for at være sikker at den var der. For jeg ved ikke hvor stor sådan en træbjælke skal være for at bære et "let" tag med spænd på 6 meter. 

Men ja det vil være træls i længden. Og jo de 2 tage er bygget sammen på ær det sidste fag da jeg ikke vidste mht bjælken. 

Hvordan er retningen på tagryggen på tilbygningen?

Parallel med eller vinkelret på det eksisterende hus?

Hvis det er vinkelret på med så er det kun vægten af gavlen på tilbygningen du bidrager med af vægt.

Er det parallelt vil tagvægten også fra tilbygningen skulle kunne bæres... men alt det an en bygnings ingeniør beregne for dig.

Du må ikke spare den omkostning ved blot at lade stolpen stå... Måske er det ikke så meget der skal til for at den kan fjernes....


MVH Njord

Tilbygningen er vinkelret på det eksisterende hus. Så nej jeg tilføre ikke ret meget vægt da det er trækonstruktion med eternittag. Så det er kun den trekant der går ind over det gamle tag. 

Det er jo positivt at der ikke tilføjes mere vægt en nødvendigt..

Men en egentlig beregning er klart at anbefale.

Personligt turde jeg ikke bare satse på "det holder nok".....


MVH Njord

Der skal helt klart en statiker på. 6 m er et stort spænd, som jeg er sikker på at 12 x 15 ikke kan klare. Hvordan det skal forstærkes hvis du fjerner stolpen må du spørge statikeren om.


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis