Ingen vådrumsmembran - Advokatsag, hvor sikker er sagen?

Hej alle,

Inden jeg går i detaljer omkring min sag, vil jeg lige udtrykke mit ønske om at det kun er folk som med rimelig sikkerhed kan svare på, hvordan jeg er stillet i denne sag, da jeg udfra besvarelserne herinde vil vurdere om sagen skal videre til retten.

Vi købte tilbage i august 17' et hus fra 1962 - I salgs opstillingen stod/står der, at der er lavet nyt badeværelse i 2011, vi synes at badeværelsets udseende fald i vores smag og det var selvfølgelig med til at gøre at vi køber huset. Vi render så ind i et problem med afløbet i badeværelset her i starten af året, hvor vi finder ud af at gulvafløbet i badeværelset er utæt og at vandet står og siver igennem etageadskillesen ned i kælderen. Vi får en VVS'er ud som skal til at lægge nyt afløb i og i processen opdager han at der ikke er lagt nogen vådrumsmembran. Arbejdet går derfor i stå.

De tidligere ejere har i 2011 lagt nye fliser ovenpå de gamle fliser, som højest sandsynligt er det originale badeværelse tilbage fra 1962 hvor huset blev lavet, og der var sikkert ikke noget krav om vådrumsmembran dengang, VVS' installationerne er måske lovlige(?) men rørene til bad og håndvasken er ikke lagt i væggen.

Vi har i dag haft 2 håndværkere ude, en VVS'er og en bygningskonstruktør som lød til at være rimelig enige om, at der ikke var noget at hente mod de tidligere ejere, da man godt må smide nye fliser ovenpå gamle uden at skulle tænke på vådrumsmembran.

Hvordan er jeg/vi stillet? Skal vi sluge regningen selv og få lavet badeværelset om/lovligt.
Eller er der noget at hente mod de tidligere ejere i form af at de har oplyst at de ikke har lavet noget på badeværelset selv? Og er det lovligt nok det de har gjort?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis de tidligere ejere har fået udarbejdet en tilstandsrapport og tilbudt jer at betale halvdelen af den billigst tilbudte ejerskifteforsikring, har de fralagt sig deres  10-årigt sælgeransvar. Jeg tvivler derfor på, at I kan stille noget op. 

Jeg har min viden, da jeg selv lige har solgt og købt et hus. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio , det nægter jeg simpelthen at tro på. Hvis det er ulovligt kan man umuligt betale sig fra det, ved at betale en halv ejerskifteforsikring. Så havde advokaten vel også oplyst det. Ejerskifteforsikringen og ulovlige installationer kan umuligt have noget med hinanden at gøre.

Hvorfor så ikke bare spørge advokaten? Den slags spørgsmål koster ikke noget. 

Det som jeg nævnte tidligere, var hvad jeg blev oplyst da jeg solgte vores hus sidste år - og overtog et “nyt”, hvor vi bagefter fandt alvorlige forhold der krævede straks udbedringen for knap 250.000 kr. 

I tillæg til huseftersynsrapporten, som fraskriver sælger stort set alt ansvar, kan der også tegnes en såkaldt “sælgeransvarsforsikring”, hvorved sælger fraskriver sig det hele. Denne forsikring koster 1500 kr. 


Her er hvad jeg fandt på Boligadvokat.info:

En sælgeransvarsforsikring kan tegnes af sælgeren i en ejendomshandel til at dække de eventuelle mangelskrav, som køberen måtte rette mod sælgeren efter overtagelsen.

Når man sælger sin bolig, er man som udgangspunkt ansvarlig for skjulte fejl og mangler i op til 10 år efter salget. Det er muligt at begrænse dette ansvar under den såkaldte huseftersynsordning. Sørger man som sælger for at der udarbejdes en tilstandsrapport for boligen, at indhente tilbud på en ejerskifteforsikring samt at tilbyde køberen betaling af halvdelen af forsikringspræmien, er man ikke længere ansvarlig for skjulte fejl og mangler ved ejendommen.

En ejerskifteforsikring dækker imidlertid alene de fejl og mangler, der har været genstand for undersøgelse i forbindelse med udarbejdelse af tilstandsrapporten. Tilstandsrapporten beskæftiger sig dog ikke med udendørs forhold som kloakstik og -ledningers lovlighed. Det undersøges heller ikke, om grunden er forurenet, eller om det oplyste ejendomsareal er korrekt. Da disse forhold ikke er en del af tilstandsrapporten, er de følgelig heller ikke dækket af ejerskifteforsikringen. For sådanne forhold kan sælger ifalde ansvar, såfremt de skulle vise sig at være mangelfulde.

Dette ansvar kan man som sælger forsikre sig mod ved at tegne en sælgeransvarsforsikring. Forsikringen dækker normalt den 10-årige periode efter salget af en bolig, hvori sælger er ansvarlig for skjulte fejl og mangler.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvad siger din ejerskifteforsikring?

Rent juridisk er der åbentbart forskel på, om badeværelset er nyt eller blot “renoveret”. Står der noget om dette i fx huseftersynsrapporten?

http://husklage.dk/tidligereafgoere...3/12021539


Denne her side er også ret informativ:

https://boligejer.dk/fejl-og-mangler


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg har selv stået i samme situation og jeg kan kun anbefale at få en advokat til at hjælpe dig. Jeg brugte selv nemadvokat, da de håndterede min sag om ulovlige installationer på badeværelset super fint. Jeg læste i hvert fald selv det her, hvor de beskriver din situation med fejl og mangler. Den fandt jeg ret nyttig

Man må godt lægge nye fliser ovenpå de gamle, men gulvafløbet skal føres med op, på en måde så der er tæt forbindelse mellem gulvristens karm og afløbsskål, og dette skal den bygningssagkyndige kontrollere, i det omfang det er muligt (ved at løfte risten af).

Personlig har jeg den holdning at der bør være en vådrumsmembran i denne situation, da de har være tale om en større renovering af badeværelset, og det uden problemer har kunnet lade sig gøre at etablere membranen (det står lidt vagt i By og Bygs Anvisning 200).

Jeg kan godt se det er en ældre sag, men hvordan er det gået?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis