Nyplantet Ligusta hæk

Hej LDS

Jeg plantede i foråret en ny ligustahæk i forbindelse med etablering af ny indkørsel. Jeg fik afvide, at jeg med stor fordel kunne klippe den 2/3 ned i det tidlige forår for, at få en flot hæk i bunden også. + klippe den 2/3 ned igen året efter.
Jeg har ikke haft mulighed for at gøre det før nu. Spørgsmålet er om det er for sent, den er nemlig begyndt at få flotte grønne knopper?

Ydermere ryddede jeg op i min gamle ligusta hæk i marts, hvor der var en del planter på et stykke der var gået ud. Her har jeg også plantet nye planter. Vil jeg med fordel også skulle klippe disse ned? Eller skal de planter der er blandet med gammel hæk nok blive okay fyld til de store huller jeg har fået efter oprydningen.

Læser man på nettet er der rigtige mange delte meninger om man skal klippe en ny hæk ned før den har nået højden. De planter jeg plantede er 60-80cm høje.

Mvh Kasper

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jo mere man klipper og studser hækplanter jo tættere bliver den, underforstået hvis man klipper hækken tilbage i højden under opvæksten bliver den mere busket og fyldig. 

Ps. De fleste hække kan klippes og beskæres året rundt.

Pps. Men at klippe en 60-80 cm høj hæk 2/3-del ned nærmest to gange i træk er noget overkill, du ender jo med et resultat der svare til stiklinge på 5-6 cm. 

Ppps. Mon ikke der menes at årets tilvækst beskæres med 2/3-del.   

Liguster er en af de mest taknemmelige planter at klippe i, den skyder som om den er betalt for det.  Du kan klippe nu, eller om 2 måneder det gør ingen forskel. Både de nye og "gamle" klippes i samme højde, så du begynder at forme en ensartet hæk. Den klippes også på siden, men der er jo ikke meget at klippe efter de første 2-3 år. 

Hold hækken så lige som du kan,  hvis du kommer til at klippe ind i en bue, skal du prøve at klippe mindre der næste gang, så den igen bliver lige. 

Jeg havde nogle planter i overskud som jeg satte helt sammen et andet sted i haven. De blev flettet sammen i de bløde stammer og opstammet for at opnå et eller andet sjov. Men det egner liguster sig ikke til. Den skyder konstant fra den opstammede del, så der er noget bøvl med at pille skud af. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu er foråret det dårligste tidspunkt at plante en ny hæk på , jorden er stadig meget kold , det er altid om efteråret man sætter nye hække da jorden er godt gennemvarm , den gode gamle regel er at man lader hækken vokse op til den ønskede højde og så klippe den , afklippet kan bruges som stiklinger hvis man mangler nogle hækplanter , og vand kun hvis det er meget tørt , det får hækken til at søge efter vand , og dermed udvikler et stort dybtgående rodnet , så vælter den ikke så let i stormvejr ..............................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Mht. planter der ikke skal for langt ned i jorden, kan det være en fordel at plante om foråret, for så undgår man at frosten presser planterne op igen, hvis man får en tidlig og hård vinter. Men ellers enig i at efteråret er den bedste plantetid når væksten er gået i stå. 

Frank Chr. skrev den 01-05-2018 07:20:03

Jo mere man klipper og studser hækplanter jo tættere bliver den, underforstået hvis man klipper hækken tilbage i højden under opvæksten bliver den mere busket og fyldig. 

Ps. De fleste hække kan klippes og beskæres året rundt.

Pps. Men at klippe en 60-80 cm høj hæk 2/3-del ned nærmest to gange i træk er noget overkill, du ender jo med et resultat der svare til stiklinge på 5-6 cm. 

Ppps. Mon ikke der menes at årets tilvækst beskæres med 2/3-del.   

 Okay den burde sagtens kunne beskæres nu allerede så. De 2/3 del året efter var nu også mere hvis man selv syntes det var nødvendigt. Tak for svaret 😀

ev elmand skrev den 01-05-2018 08:20:49

Liguster er en af de mest taknemmelige planter at klippe i, den skyder som om den er betalt for det.  Du kan klippe nu, eller om 2 måneder det gør ingen forskel. Både de nye og "gamle" klippes i samme højde, så du begynder at forme en ensartet hæk. Den klippes også på siden, men der er jo ikke meget at klippe efter de første 2-3 år. 

Hold hækken så lige som du kan,  hvis du kommer til at klippe ind i en bue, skal du prøve at klippe mindre der næste gang, så den igen bliver lige. 

Jeg havde nogle planter i overskud som jeg satte helt sammen et andet sted i haven. De blev flettet sammen i de bløde stammer og opstammet for at opnå et eller andet sjov. Men det egner liguster sig ikke til. Den skyder konstant fra den opstammede del, så der er noget bøvl med at pille skud af. 

 Ja til trods for det er en ung plante kan jeg ligesom læse mig til på svarene, at den nok skal gro fint selvom jeg klipper alle de fine grønne knopper af. Tak for svaret 😊


karl smart skrev den 01-05-2018 09:55:00

Nu er foråret det dårligste tidspunkt at plante en ny hæk på , jorden er stadig meget kold , det er altid om efteråret man sætter nye hække da jorden er godt gennemvarm , den gode gamle regel er at man lader hækken vokse op til den ønskede højde og så klippe den , afklippet kan bruges som stiklinger hvis man mangler nogle hækplanter , og vand kun hvis det er meget tørt , det får hækken til at søge efter vand , og dermed udvikler et stort dybtgående rodnet , så vælter den ikke så let i stormvejr ..............................

 Selve den nye hæk blev plantet i efteråret. Udfyldning af den “gamle” hæk skete godtnok i det tidlige forår. 

Det med at lade hækken vokse op i højde er stedet, hvor jeg har købt planterne lidt uenig i. Da man så meget nemt får en ranglet hæk der ikke er tæt og stærk i bunden. 

Jeg kan godt se din ide med, at kun vande hvis det er meget tørt. Men jeg fik nu afvide at jeg bare skulle vande ofte og det syntes jeg også jeg læser mange steder på nettet. Mange lægger endda sivslange ud 🤔

Annonce

Karl Smart har fuldstændig ret, med vandings teori. Men hækken bliver mere tæt i bunden hvis man napper lidt i toppen. Men de 1-2/3 synes jeg er for meget.  

Nye planter skal naturligvis vandes så de ikke dør lige efter plantning. Men ellers er siveslanger og sjatvanding en rigtig dårlig ide. Bliver det rigtig tør i løbet af sommeren, skal man generelt altid vande 25- 30 mm samme sted, inden man flytter vanderen. Så trænger vandet ned og rødderne vænnes ikke til at finde vand bare i overfladen. De 30 mm er lette at måle ved at stille et par ligesidede krus ud medens vanderen kører. Når der står ca. 30 mm i dem er man nået i mål. Senere så ved man jo sådan cirka hvor lang tid det er. Så kan man ofte helt undgå at vande eller blot 1 tur rundt i løbet af sæsonen. Og lad så græsplænen blive lidt gul midt i sommer, og nyd en kølig på terrassen i den tid du skulle have slået plæne, den kommer igen når vejret passer. 

Det er måden at opnå planter der er robuste over for en 3-4 ugers tørke. Og det er jo træls hvis de er gået ud bare man har været på ferie. 

Selv landmændenes roer lægger sig til "at sove" i den tørreste tid.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når man planter handler det om at rødderne får god jordkontakt. og der bør vandes godt. Sjatvanderi er ris til egen r.. for som Erik påpeger søger rødder op i de øvre jordlag - og kommer der så en tørkeperiode har man balladen hvis man glemmer at vande ordentlig igennem.   

Her er det vigtigt at forstå hvordan planten (liguster) opfører sig når man klipper den. En liguster skyder villigt fra "stammen" i modsætning til mange stedsegrønne, så derfor kan man sagtens vente med at klippe den i højden, til den næsten har nået "færdig" højde.

Skal man have en kraftig hæk, skal den gerne bestå af en række planter der deler sig lige over jorden i 3-4 grene. Disse grene (stammer) danner så "skelettet" i hækken, og bliver aldrig klippet. Derimod bliver sidegrene klippet tilbage, mest i toppen, da planten jo altid vil skyde de kraftigste skud her (den vil jo gerne opad). Hver gang du klipper en gren over vil den dele sig i 2, og klipper du dem, vil de også dele sig i 2. Det er det princip man klipper efter.
Husk at en hæk skal være bredere i bunden end i toppen, så dens grene i bunden rager længere ud og kan få lys. Dermed kan du udnytte at planten bliver ved med at skyde fra bunden, og ikke bliver tynd og vælter hvis den skulle få en ordenlig gang tøsne på toppen.

At en liguster skyder villigt fra nøgen stamme har jeg udnyttet til at lave bonsai. Jeg gravede en meget gammel hæk op, og skar den helt ned så der kun var en stump tilbage, og den begynder igen at skyde... prøv at gøre det med feks en gran, så dør den helt sikkert.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Vores flinke genbo barberede engang en 1,8 m høj ligusterhæk helt ind til de nøgne stammer. Det grinede vi andre garvede haveejere en del (kærligt) af i starten. I dag har genboen nok den flotteste ligusterhæk i hele kvarteret.    

Jeg tager rådet til mig, omkring at vande kun ved "tørke" og så vande kraftig de gange det sker. 

Angående med at klippe den ned, mente de nu på det plantecenter, at det vil være ret godt at klippe den 2/3 ned. Netop så planten fik dobbelt så mange skud. 

Mit spørgsmål gik mere på om det var dumt, at klippe den nu når den lige var begyndt at få friske grønne knopper, men så vidt jeg kan se kan man stort set altid klippe den. 

PinkHenrik skrev den 01-05-2018 17:18:19

Her er det vigtigt at forstå hvordan planten (liguster) opfører sig når man klipper den. En liguster skyder villigt fra "stammen" i modsætning til mange stedsegrønne, så derfor kan man sagtens vente med at klippe den i højden, til den næsten har nået "færdig" højde.

Skal man have en kraftig hæk, skal den gerne bestå af en række planter der deler sig lige over jorden i 3-4 grene. Disse grene (stammer) danner så "skelettet" i hækken, og bliver aldrig klippet. Derimod bliver sidegrene klippet tilbage, mest i toppen, da planten jo altid vil skyde de kraftigste skud her (den vil jo gerne opad). Hver gang du klipper en gren over vil den dele sig i 2, og klipper du dem, vil de også dele sig i 2. Det er det princip man klipper efter.
Husk at en hæk skal være bredere i bunden end i toppen, så dens grene i bunden rager længere ud og kan få lys. Dermed kan du udnytte at planten bliver ved med at skyde fra bunden, og ikke bliver tynd og vælter hvis den skulle få en ordenlig gang tøsne på toppen.

At en liguster skyder villigt fra nøgen stamme har jeg udnyttet til at lave bonsai. Jeg gravede en meget gammel hæk op, og skar den helt ned så der kun var en stump tilbage, og den begynder igen at skyde... prøv at gøre det med feks en gran, så dør den helt sikkert.
 

 Lidt ærgeligt jeg ikke fik beholdt en af de gamle planter fra den gang jeg lavede indkørsel. Kunne være lidt sjovt, at lave somme projekt som dig med en bonsai plante

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis