Nyplantet Ligusta hæk

Hej LDS

Jeg plantede i foråret en ny ligustahæk i forbindelse med etablering af ny indkørsel. Jeg fik afvide, at jeg med stor fordel kunne klippe den 2/3 ned i det tidlige forår for, at få en flot hæk i bunden også. + klippe den 2/3 ned igen året efter.
Jeg har ikke haft mulighed for at gøre det før nu. Spørgsmålet er om det er for sent, den er nemlig begyndt at få flotte grønne knopper?

Ydermere ryddede jeg op i min gamle ligusta hæk i marts, hvor der var en del planter på et stykke der var gået ud. Her har jeg også plantet nye planter. Vil jeg med fordel også skulle klippe disse ned? Eller skal de planter der er blandet med gammel hæk nok blive okay fyld til de store huller jeg har fået efter oprydningen.

Læser man på nettet er der rigtige mange delte meninger om man skal klippe en ny hæk ned før den har nået højden. De planter jeg plantede er 60-80cm høje.

Mvh Kasper

Hej LDS Jeg plantede i foråret en ny ligustahæk i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det giver (i min optik) ligesom ingen mening at købe (3-årige) 80 cm høje planter for derefter at klippe dem helt ned til 25 cm. Så kan man ligeså godt nøjes med 2-årige planter. Med mindre der er tale om billige "en-pindet-planter"    

Frank Chr. skrev den 02-05-2018 09:04:41

Det giver (i min optik) ligesom ingen mening at købe (3-årige) 80 cm høje planter for derefter at klippe dem helt ned til 25 cm. Så kan man ligeså godt nøjes med 2-årige planter. Med mindre der er tale om billige "en-pindet-planter"    

 Jeg ved ikke, hvor gamle de var. De er 60-80cm og koster 10kr i stykket. 

Planterne er ret flotte med en del skud, og et stort flot rodnet  Der var noget kvalitets forskel på disse kontra dem man kunne købe i de "større kæder" på det tidspunkt. 

Nu er det nok den allerlettelse hækplante man har , jeg klippede etårs stiklinger i juli satte dem på blive stedet , og 3 år senere var den oppe i 130 cm , 5-6 planter pr, meter , og nu 6 år senere 180 cm og skal klippes godt da den vokser kraftigt , pris 0 kroner

Og som Frank skriver så er det noget molboagtigt at købe høje planter for derefter at klippe dem ned , køb dog små lave planter så er du jo fri for det arbejde.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 02-05-2018 10:25:42

Nu er det nok den allerlettelse hækplante man har , jeg klippede etårs stiklinger i juli satte dem på blive stedet , og 3 år senere var den oppe i 130 cm , 5-6 planter pr, meter , og nu 6 år senere 180 cm og skal klippes godt da den vokser kraftigt , pris 0 kroner

Og som Frank skriver så er det noget molboagtigt at købe høje planter for derefter at klippe dem ned , køb dog små lave planter så er du jo fri for det arbejde.

 Jeg kunne ikke få dem mindre? + Det drejede sig om 8meter hæk

Ja liguster-stiklinger behøver i al fald ikke gro-hormoner for at sætte rødder. Faktisk kan man også frøformere dem, det kræver dog lige at bærene fx. kommer igennem systemet på en solsort.    

Ps. Mens vi er ved emnet. Har man fx. en gl. træls (mange-stammet) bred måske delvis væltet grim ligusterhæk - kan man med fordel skære den helt ned til 10 cm stubbe. Altså simpelthen starte hækken på ny. Planterne vil skyde med en enorm fart, da de har et stort rodnet.    

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis