Opvaskemaskine i badeværelse???

Hej

Jeg har to spørgsmål, det første er for at høre hvad "folk" tænker om en opvaskemaskine i badeværelset og det andet er et praktisk spørgsmål.

Lidt baggrundsinformation:

Jeg bor til leje i et lille boligforeningsrækkehus med et ret lille køkken. Jeg hader virkelig at vaske op. Boede tidligere i hus med opvaskemaskine og savner det helt vildt. 

Der er ikke bordplads nok til en bordopvaskemaskine da de er ret brede. Jeg har dog plads til en slimline opvaskemaskine i et køkkenskab. 

Problemet er at der slet ikke er forberedt til den. Jeg skal derfor have både snedker, elektriker og VVS'er ud. Strømmen skal trækkes fra kontakten bag mit store køle/fryseskab og føres bag om et skuffeelement og ind til skabet ved afløbet. Snedkeren skal fjerne bund og bagbeklædning i skabet samt save soklen så pænt af at den vil kunne monteres igen.

Jeg har indhentet tilbud, og forberedelse til opvaskemaskinen samt tilslutning ved montøren beløber sig til ca 5000 kr 😨 Det synes jeg er alt for meget når lejligheden ikke er min egen. Jeg må og vil ikke benytte mig af uautoriserede til installationen. Både i forhold til boligforeningen og min forsikring.

Men jeg HADER virkelig at vaske op og har nu tænkt på jeg kunne købe en fritstående opvaskemaskine og stille på badeværelset hvor der er plads og hvor der er strøm, vand og afløb som min vaskemaskine allerede er tilsluttet.

Selv ville jeg ikke have noget problem med at have opvaskemaskine på badeværelset når alternativet er ingen opvaskemaskine. Men hvordan ville I have det med at komme på besøg hos nogen og se opvaskemaskinen stå på badeværelset?


Det andet spørgsmål er om man kan sætte en vaskemaskine ovenpå en opvaskemaskine? Det ville nemlig være det mest pladsbesparende for mig. Men en vaskemaskine er jo temmelig tung! Det omvendte ville ikke være smart da jeg kun er 160 cm 😉.

Man kan jo købe en ramme til at lægge på vaskemaskinen så en tørretumbler ikke hopper ned. Vil den kunne sættes ovenpå opvaskemaskinen for at holde på vaskemaskinen?

Hvis det er umuligt så er der mulighed for at sætte en slimline opvaskemaskine på gulvet ved siden af vaskemaskinen. Vil dog være lidt træt af at undvære pladsen.

Så skal jeg have opvaskemaskine eller er jeg dømt til håndopvask til tid og evighed (eller i hvert fald en årrække)

Vh. Marianne 


99 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er personligt ligeglad med hvad folk har af maskiner / inventar - det er ikke for at "se hjemmet" jeg kommer - det er for at mødes med personen i hjemmet.. Og passer det dig godt - såå.. men om det kan holde??
Jeg ville nok lave et solidt skab, så de 2 apparater blev adskilt - så ville jeg ikke være bekymret.. Men jeg mener virkelig solidt!!
Alternativt kan du jo have en elefantfod til at stå - så du kan komme op til opvaskeren.. men det bliver måske ligeså træls, som at vaske op..

Men du skal jo også kunne nå op til knapperne på vaskemaskinen - har du tænkt på det?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 30-04-2018 17:10:45

Jeg er personligt ligeglad med hvad folk har af maskiner / inventar - det er ikke for at "se hjemmet" jeg kommer - det er for at mødes med personen i hjemmet.. Og passer det dig godt - såå.. men om det kan holde??
Jeg ville nok lave et solidt skab, så de 2 apparater blev adskilt - så ville jeg ikke være bekymret.. Men jeg mener virkelig solidt!!
Alternativt kan du jo have en elefantfod til at stå - så du kan komme op til opvaskeren.. men det bliver måske ligeså træls, som at vaske op..

Men du skal jo også kunne nå op til knapperne på vaskemaskinen - har du tænkt på det?

 Hej

Tak for dit svar 🌝

Jeg har måske ikke formuleret det så tydeligt. Jeg var interesseret i at høre om folk synes det virker uhygiejnisk med opvaskemaskine i samme rum som toilettet 😁 Jeg går ellers slet ikke op i hvad folk tænker om mig men hvis nu den generelle holdning er at det virker ulækkert så ville jeg nok alligevel overveje det en ekstra gang.


Hmm.......jeg tænker at løsningen med en smal model ved siden af vaskemaskinen nok alligevel er bedst. En alm bliver nok også for stor til en person.

Vh. Marianne 

Du skal sætte din opvaskemaskine i dit badeværelse, hvis det passer dig, men placer opvaskeren oven på vaskemaskinen, fordi opvaskeren vejer mindst. Selvom du kun er 5' og 4" høj, kan du sagtens nå at fylde opvaskeren. Om det er uhygiejnisk, det bestemmer kun du og ingen andre. Jeg går ud fra, at du forretter dit nødtørft på et dertil indrettet "møbel".


fase
S. Fabrin skrev den 30-04-2018 18:56:57

Du skal sætte din opvaskemaskine i dit badeværelse, hvis det passer dig, men placer opvaskeren oven på vaskemaskinen, fordi opvaskeren vejer mindst. Selvom du kun er 5' og 4" høj, kan du sagtens nå at fylde opvaskeren. Om det er uhygiejnisk, det bestemmer kun du og ingen andre. Jeg går ud fra, at du forretter dit nødtørft på et dertil indrettet "møbel".

Hejsa

Man behøver jo ikke multitaske ;-)

Jeg tror alligevel det er bedre med en smal model på gulvet ved siden af vaskemaskinen. Udvalget af fritstående smalle modeller er dog stærkt begrænset i min prisklasse.

Skal også finde ud af hvilke "dimser" jeg skal have fat i for at kunne tappe vand til både vaskemaskine og opvaskemaskine fra samme hane og få to afløbsslanger til afløbet.

Hvis du har plads til en 45 cm. bred model, som også er dyrere, sætter du sådan en op. Du behøver ikke multitaske   . Med hensyn til tilslutning skal du have et T-stykke på koldvandstilslutningen. Du skal også finde et T-stykke til afløbet. Hvilken form, det skal have, er svært at rådgive om, fordi jeg ikke kender dit nuværende afløb fra vaskemaskinen, men et "Y" og en 45 grd. bøjning kunne være en ide.


fase
Annonce

jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne sætte en opv på badeværelset men sæt opv oven på vaskemaskinen ikke om vendt du skal bruge sådan er her til tilslutningen af vandet 

https://www.silvan.dk/y-stykke-3-4-...00-8678328 

og muligvis kan det gøres med  sådan en her til afl men det kommer an på hvordan det ser ud

https://www.bauhaus.dk/slangeforskruning-dobbelt-1.html




<p>&#160;stave fejl er gratis</p>

Mange tak for jeres svar :-)

Det lader ikke til nogen rynker på næsen af en opvasker i badeværelset så jeg arbejder videre med projektet :-) 

I stedet for at bygge et tårn, så vil jeg have en smal model stående på gulvet ved siden af vaskemaskinen. Den er både lettere at fylde og tømme for mig og passer også bedre i størrelsen til en enkelt person.

Jeg har taget nogle fotos af installationerne. 

Til venstre for vaskemaskinen er strømudtaget. Det er en gammeldags boks jo har mulighed for flere tilslutninger. Det antager jeg at montøren der leverer maskinen godt må tilslutte i.

I bagvæggen ved hjørnet er afløbet bygget ind. Så jeg antager højden er rigtig til opvaskemaskinen når den står på gulvet. 

Til højre for vaskemaskinen er vandhanen. Det er som det ses en helt almindelig vandhane. 

Jeg håber der findes noget jeg selv kan sætte på som giver mig to udgange. Kan man sætte plastic til en jernvandhane og hvad med de der ioner der skal svømme den rigtige vej?

Hvad med en water-block? Kan man koble sådan en på også, eller bliver det for mange samlinger?

Kan ikke finde ud af om min vaskemaskine har indbygget water-block. Men der sker vel ikke noget ved at dobbelt water-blocke? 

Hvor er sådan noget dog svært at finde ud af når man går op i at det skal gøres korrekt 😨😩

Nå, kan ikke uploade fotos fra min mobil så må gøre det på en anden måde.


Vh. Marianne 

Det Y stykke som golf1985 har link til kan bruges. Opvaskeren har sikkert sådan en klump med vandventil i, som kan skrues på Y stykket. Den overgang der sidder på vandhanen 1/2" -> 3/4" skal du bruge. 

Jeg vil tro at du kan presse begge afløbsslanger ned i afløbet. Eller må der er også et Y stykke sættes på. Det er ikke så nemta t se dimensionen men det kan være sådan en LINK


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-04-2018 23:43:04

Det Y stykke som golf1985 har link til kan bruges. Opvaskeren har sikkert sådan en klump med vandventil i, som kan skrues på Y stykket. Den overgang der sidder på vandhanen 1/2" -> 3/4" skal du bruge. 

Jeg vil tro at du kan presse begge afløbsslanger ned i afløbet. Eller må der er også et Y stykke sættes på. Det er ikke så nemta t se dimensionen men det kan være sådan en LINK

 Tak for svar :-)

Er plastik stærkt nok til at kunne holde til vandtrykket? 

Vil man kunne montere en water-block mellem vandhane og y-stykke eller skal der være en til hver maskine efter Y-stykket?

Medmindre slangen til returvand er meget tynd, så kan den ikke presses ned i afløbet.

Prøver lige i morgen om jeg kan nå derned med en tommestok og måle diameteren på afløbet. Umiddelbart tror jeg ikke der er noget gevind på det, men må se i morgen når der er bedre lys 

Vh. Marianne 

Der er yderligere 89 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis