Opvaskemaskine i badeværelse???

Hej

Jeg har to spørgsmål, det første er for at høre hvad "folk" tænker om en opvaskemaskine i badeværelset og det andet er et praktisk spørgsmål.

Lidt baggrundsinformation:

Jeg bor til leje i et lille boligforeningsrækkehus med et ret lille køkken. Jeg hader virkelig at vaske op. Boede tidligere i hus med opvaskemaskine og savner det helt vildt. 

Der er ikke bordplads nok til en bordopvaskemaskine da de er ret brede. Jeg har dog plads til en slimline opvaskemaskine i et køkkenskab. 

Problemet er at der slet ikke er forberedt til den. Jeg skal derfor have både snedker, elektriker og VVS'er ud. Strømmen skal trækkes fra kontakten bag mit store køle/fryseskab og føres bag om et skuffeelement og ind til skabet ved afløbet. Snedkeren skal fjerne bund og bagbeklædning i skabet samt save soklen så pænt af at den vil kunne monteres igen.

Jeg har indhentet tilbud, og forberedelse til opvaskemaskinen samt tilslutning ved montøren beløber sig til ca 5000 kr 😨 Det synes jeg er alt for meget når lejligheden ikke er min egen. Jeg må og vil ikke benytte mig af uautoriserede til installationen. Både i forhold til boligforeningen og min forsikring.

Men jeg HADER virkelig at vaske op og har nu tænkt på jeg kunne købe en fritstående opvaskemaskine og stille på badeværelset hvor der er plads og hvor der er strøm, vand og afløb som min vaskemaskine allerede er tilsluttet.

Selv ville jeg ikke have noget problem med at have opvaskemaskine på badeværelset når alternativet er ingen opvaskemaskine. Men hvordan ville I have det med at komme på besøg hos nogen og se opvaskemaskinen stå på badeværelset?


Det andet spørgsmål er om man kan sætte en vaskemaskine ovenpå en opvaskemaskine? Det ville nemlig være det mest pladsbesparende for mig. Men en vaskemaskine er jo temmelig tung! Det omvendte ville ikke være smart da jeg kun er 160 cm 😉.

Man kan jo købe en ramme til at lægge på vaskemaskinen så en tørretumbler ikke hopper ned. Vil den kunne sættes ovenpå opvaskemaskinen for at holde på vaskemaskinen?

Hvis det er umuligt så er der mulighed for at sætte en slimline opvaskemaskine på gulvet ved siden af vaskemaskinen. Vil dog være lidt træt af at undvære pladsen.

Så skal jeg have opvaskemaskine eller er jeg dømt til håndopvask til tid og evighed (eller i hvert fald en årrække)

Vh. Marianne 


Hej Jeg har to spørgsmål, det første er for at... Vis hele indlægget
99 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Plastic er stærk nok til at holde vandtrykket. Til afgangen skal du bruge noget ligesom det Erik har vist. Måske kan du få det som et Y. Målet kan være 32 eller 50 mm. (rent gæt), og der er ingen gevind men en læbepakning.


fase
S. Fabrin skrev den 01-05-2018 05:57:05

Plastic er stærk nok til at holde vandtrykket. Til afgangen skal du bruge noget ligesom det Erik har vist. Måske kan du få det som et Y. Målet kan være 32 eller 50 mm. (rent gæt), og der er ingen gevind men en læbepakning.

Super :-) Dejligt at jeg ikke behøver en vvs'er så. For jeg har læst det som at man gerne selv må lave det der kommer efter vandhanen :-)

ev elmand skrev den 01-05-2018 07:59:14

Waterblock kan sidde fælles for begge maskiner, men hvad skal du lige bruge den til ? Når det er på badeværelse er der ikke chancer for vandskade, da der jo er afløb. Det er noget andet i køkken skabe. 


Dejligt at jeg kan nøjes med 1 water-block.

Måske ikke vandskade, men vand er jo ikke gratis og der kan nå at løbe meget vand ud, hvis noget går i stykker dagen efter jeg er taget i sommerhus i 14 dage og jeg har glemt at lukke for hanen. Men det bør man måske også gøre selvom der er en water-block på?

 

Så, nu har jeg fundet den opvaskemaskine jeg vil bestille :-)Jeg skal nu have købt det y stykke til vandhanen hjem samt den dobbeltdims til afløbsrøret. Jeg vil jo montere en water-block direkte efter hanen og før y stykket. De sælger dem ret billigt fra White Away hvor jeg bestiller opvaskemaskinen, så montøren kan tage den med når han kommer med maskinen.

Men jeg kan ikke finde ud af om den water-block de sælger passer i størrelse til min vandhane. Der står kun at den er 3/4 tommer, men jeg ved ikke hvilken ende af water-blocken der har det mål og jeg kan ikke hitte rede i de tommemål.

Jeg har pillet slangen fra vaskemaskinen af hanen og målt på gevindet med en skydelære. Kan nogen fortælle mig hvad min vandhane hedder i tommer og om det er den gængse størrelse vandhane, så jeg kan regne med at water-blocken passer?

Vh. Marianne

Annonce

Som jeg skrev tidligere så er den ring på din vandhane 3/4 tomme Men det er en type med en krave øverst, så jeg er ikke helt sikker på at den er lang nok i gevind til waterblock. Din vandhane er ellers 1/2 tommer. Det er klog at fortælle det til montøren, så kan han tage en 3/4 - 1/2 tommer overgang med som kan passe på deres waterblock. 

Nu når du er ved at have styr på vand ind og ud så er næste spørgsmål. Har du tilslutnings mulighed til strøm i nærheden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-05-2018 19:25:34

Som jeg skrev tidligere så er den ring på din vandhane 3/4 tomme Men det er en type med en krave øverst, så jeg er ikke helt sikker på at den er lang nok i gevind til waterblock. Din vandhane er ellers 1/2 tommer. Det er klog at fortælle det til montøren, så kan han tage en 3/4 - 1/2 tommer overgang med som kan passe på deres waterblock. 

Nu når du er ved at have styr på vand ind og ud så er næste spørgsmål. Har du tilslutnings mulighed til strøm i nærheden.

 Hej Erik

Jeg vil lige starte med at takke dig for al din hjælp, det er jeg virkelig glad for :-)

Jeg har haft snakket med White Away og det eneste man kan få montøren til at medbringe er Waterblocken, drypbakker og en hybridstikprop, så jeg må selv købe den overgang hjem sammen med de andre dele, så det er her når han kommer med maskinen.

Jeg bor desværre i en by der er meget dårligt forsynet med byggemarkeder, vi har kun Jem & Fix, og der kan jeg ikke finde nogen af de dele på hjemmesiden. Vi har også Bygma, men det er vist mest en butik for håndværkere og man kan ikke se på nettet hvad de har. Jeg vil da køre forbi og høre om det har den jeg skal bruge, men ellers må jeg bestille det hjem fra et byggemarked.

Hvis jeg skal bestille det hjem ville det være billigst og lettest hvis jeg kunne få alle 3 dele: overgang, Y stykke og den til afløbet i samme butik.
 
Waterblocken bestiller jeg sammen med opvaskeren.

Jeg har kigget på afløbet i væggen. Har haft slangen oppe og i igen og kan mærke at afløbet er smallere længere nede, så jeg kan ret sikkert ikke mase to slanger derned. Jeg har målt diameteren og vedhæftet et foto. Flisekanten ovenover går lidt indover afløbet, så det kan være jeg må file lidt af flisen for at få plads til den dims jeg skal have i.

Y stykket kan jeg jo bestille hos Silvan. Kan du udfra billedet og diameteren se om de har noget hos Silvan der passer til afløbet?

Mht. strømmen, så burde det ikke været noget problem, da det er en plastboks med en kraftinstallation. Den sidder på væggen til venstre for vaskemaskine. Montøren der kom og satte vaskemaskinen til sagde den var helt almindelig. Det kan trækkes mere fra den og den går heldigvis på kraftgruppen så ingen problemer med overbelastning af el-nettet. Har også målt at ledninger og slanger fra opvaskeren er lange nok.
Eneste problem er at jeg selv skal få vaskemaskinen trukket så langt ud fra væggen at montøren kan komme til stikket. Men jeg må bare lægge kræfterne i.


Det er tydelig en 40 mm og jeg har fundet noget hos silvan 

 40 mm Y stykke til afløb 

Y stykke til vandhane silvan

Overgang til vandhane som måske skal bruges.

Men de samme dele har de også hos Jem og fisk. 

Du skal jo have vaskemaskinen ud for at hugge lidt i fliser. Luk lågen op og tag fat der. så trækker du lidt til den ene og den anden side og den kommer ud.

Flise kant hugger du i med en skruetrækker og hammer. Ganske små flis hugges af indtil du kan få y stykke let på plads. Smør den med noget sæbe på den spids der skal stikkes nedad. 






Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-05-2018 20:27:17

Det er tydelig en 40 mm og jeg har fundet noget hos silvan 

 40 mm Y stykke til afløb 

Y stykke til vandhane silvan

Overgang til vandhane som måske skal bruges.

Men de samme dele har de også hos Jem og fisk. 

Du skal jo have vaskemaskinen ud for at hugge lidt i fliser. Luk lågen op og tag fat der. så trækker du lidt til den ene og den anden side og den kommer ud.

Flise kant hugger du i med en skruetrækker og hammer. Ganske små flis hugges af indtil du kan få y stykke let på plads. Smør den med noget sæbe på den spids der skal stikkes nedad. 





1000 tak 😀 Du har været en kæmpe hjælp 👍👍👍

Nu har jeg styr på det jeg skal ud og købe og kan dermed få bestilt opvaskeren inden den er udsolgt eller stiger i pris ;-)

Jeg tager til Jem og fisk i morgen og ser om jeg kan finde tingene. Nu har jeg jo link og beskrivelse af dem fra Silvans hjemmeside. 

Mht til den afløbsdims, er det så meningen at slangen man putter i den korte gren bare sidder i spænd i det korte stykke af sig selv?

Tak for tippet med flytning af vaskemaskinen og fliserne 👍

Den ene gren af afløb kan jo blive lodret, og slanger skal jo ikke spærre for hinandens udløb. Så det er en af de ting du må prøve dig lidt frem med. Det kan blive nødvendigt at fastholde dem på en måde med snor, tape eller strips. Men vent til du mærker om ikke de hænger sikkert nok. Om ikke andet så kig på dem første gang de pumper ud. 

Ellers må den 45 gr. gren forlænges med en 45 gr bøjning. Så bliver den også lodret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 79 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis