Flytte/ændre gulvafløb

Hej LDSere.

Jeg er igang med at renovere badeværelse. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig unidrain el. Lignende. 

Men jeg er lidt udfordret i forhold til opgaven, da der er gulvvarme. Er der en smart/nem måde jeg kan få flyttet afløbet over til væggen?

Vedhæftet er et billede af nuværende afløb og et termografisk billede.

-Nikolaj 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej N.iko

Der findes vist ikke en smart eller nem måde   

Hvis du ønsker at følge reglerne, så er det et arbejde for din kloakmester.

Det er meget svært at give dig et præcist svar, da man ikke kan se rørføringen under betonen. Men jeg vil mene, at et er sikkert og det er, at gulvet skal brydes op og rørføringen skal ændres.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 

Det var også meningen det var en fagmand der skulle lave selve kloakering, men jeg kunne jo godt selv lave det grove arbejde først ;-) er også bange for der skal laves om på rørføringen, sad med et lille håb om nogle der havde en god idé

Du kan tage vandlåsen op, hvis der findes en.
Med en tynd lang pind ville jeg prøve at finde ud af om afløbet går lige ned og eventuel hvor langt ned.
Har dit nuværende gulvafløb udløb i siden, så tror jeg ikke det er så svært at forlænge røret.
Men tal med din kloakmester. Han vil sikkert også gerne slippe for at hakke dit gulv op, også kan du måske selv få lov   
Men husk du bærer også risikoen for at du hakker dine gulvvarmeslanger over.

Hvo som intet vover, intet vinder    Men tænk dig nu godt om.

Du ønskes held og lykke med projektet, og håber det bliver rigtig flot en dag.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 

Når du har så fin en vejviser på gulvvarmen, er det "bare at komme i gang"  Jeg har for 1 år siden hjulpet min søn ved en lignende opgave. Vores "instrument" var at holde hånden ned på gulvet. Her var der dog tale om gamle jernrør, og de tåler at man er lidt mere nærgående med mejsel. Når du står med termografi kamera holder du en blyant ned på gulvet samtidig, og slår en streg midt i det varme felt. Det gøres lige oppe fra. Så får du en tegning på gulvet af placeringen. 

Der hvor du er SIKKER PÅ at gulvvarmen IKKE går kan du skære riller med 20-25 mm mellemrum, eller bore med lille betonhammer. Så er betonen let at hugge op. Det skal du jo hele vejen langs muren så der bliver plads til linie dræn. Så bruger du en fladmejsel og håndhammer for at nærme dig gulvvarme. Du slår et lille stykke af ad gangen, indtil du får øje på gulvvarme. Så kender du også dybden. Sådan arbejder du så omkring denne. 

Det kunne jo også blive en løsning at lade afløbet blive og lave kuvertfald. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Nu ved man jo ikke om der ligger rio net, i så fald bliver det lidt af en udfordring at komme til at arbejde med det gamle og det nye afløb for kloak manden. Tror ikke jeg umiddelbart ville bruge mejsel til det der, jeg tror at hvis du med en relativ stor mukkert slår ned i hjørnerne og ind mod afløbet, kan skille betonen ad.  Og være klar til at tage trykket af anlægget hvis der sker noget.  Men check varme slanger eller hvis det er rør, så måske man skulle skifte det hele så du ikke skal til at reparere dårlige rør om et år når du ikke kan få dine fliser i den nuance mere. 

km
Annonce

og hvordan med det gamle rist hul kan det lukkes og ligges fliser over ?
Det gamle rist hul skal hugges væk i samme arbejdsgang. Ellers kan man ikke få kloak skilt ad.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis