Dækbark mod skvadderkål

Hej


Jeg har, som mange andre, en evig krig mod skvadderkål. Jeg har en bøgehæk til min nabo som er stor og fin. Vores nabo er dog ikke det store have menneske, dvs. skvadderkål voksen lystigt i hans have. 

I en del af haven har jeg et stort bed som står direkte op mod hækken. 

Så uanset hvor meget jeg lurer i det bedet, kommer de krybende gennem hækken flere gange om året.

Kan jeg stoppe skvadderkålen ved en ordenligt gang dækbark i bedet? eventuelt bare på en meters bredde, eller vil skavdderkålen krybe under?

Såfremt jeg ligger dækbark, skal jeg fjerne alt ukrudt inden det ligges, eller kan det bare smides direkte ovenpå? 

Gift med mere er ikke en holdbar løsning, da det jo kommer igen og igen fra naboen :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil sige at det er en kamp du ikke kan vinde   
I vores tidligere hus havde vi også et bed ind mod noget "natur" hvor skvalderkålen stortrives.
Vi lagde et lag på 10-15 cm barkflis ud på et totalt renset bed, fordi vi så troede at det kunne holde "kålen" stangen.
Der gik lige nøjagtigt et år, så havde de første fine blade stukket deres hoved op igennem flisen     

Det eneste der hjælper er at sløjfe bedet og anlægge græs, da skvalderkålen ikke kan tåle at få klippet hovet af hele tiden.
Et bed skal være mere end 1 meter fra skvalderkålen så dens "arme"under jorden ikke kan nå dit bed.

Husk i øvrigt på, at skvalderkål også kan formere sig med frø   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det skal gerne væk, det ødelægger mit rhododendron bed Jetdirect :)

Pindhenrik, det lyder til du har været hvor jeg er nu :)

Bedet er nok 4 meter bredt fra hækken og strækker sig over en 10-12 meter, så vil være ked at af sløjfe det.

Barkflis er tydelig ikke vejen frem, hvis jeg anligger 1 meter bred græssti - hvilket lyder dejligt nemt, ville det være en fordel at anvende en plænekant imellem græssti og bed for at holde skadderkålen ude? F.eks denne:

https://www.jemogfix.dk/bedafgraens...8/9035583/


Og den skal vel så langt ned som muligt, så der kun stikker 1 cm op over jorden?

Hvis du graver den plast dims ned tæt på hækken, lægger sort plast ned sammen med den og ind under hækken og flis over til at dække det pænt, så tror jeg at du kan få bukt med dem inde hos dig selv. Husk at være efter dem du allerede har hele sommeren.

 Vi har sidste år nedlagt et bed med de skønneste liljekonvaller og storkonvaller. De kom af sig selv gennem mange år. Men i løbet af 3-4 år overtog "kålen" det hele. Det blev dækket af ukrudtsdug og perlegrus. Nu pipler de kun op i græsplænen hvor jeg forventer at klipperen tager livet af dem i løbet af sommeren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det mest effektive er at plante bedet om og anvende en ukrudtsdug som du udlægger på arealet. Skær et kryds med en hobbykniv der hvor der skal stå planter. Krydset skal kun lige være stort nok til at man kan få plante igennem det. Efter plantningen lægges dugen tæt omkring og helt ind til planternes "stamme" og der dækkes med (bark)flis. Derefter skal alle grønne dele af den skvalderkål der evt. dukker op gennem dugen ved planterne, fjernes, så snart de ses. På et tidspunkt er alle skvaderkålens rødder "udsultet" og ukrudtet uddør. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis