Hvilke vægge er umiddelbart bærende?

Er der nogle skarpe lds’ere der kan fortælle mig, hvilken indvendige vægge der er bærende, ud fra denne plantegning? :-) 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligner tegningen til et ældre hus.

På ældre huse er det som regel de vægge der går parallelt med facaden der er bærende.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Husk også at de andre vægge kan være stabiliserende... Forstået på den måde at de støtter de store facade mure mod at blæse ind... 


Umiddelbart kunne alle dine vægge være "bærende /stabiliserende"  da de danner et fint kryds ➕ 


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange

Prøv at beskrive hvad dine vægge er lavet af. Hvis nogle er mursten og andre er brædder, kan man højst sandsynligt rive brædderne ned.


Elektronikteknikeren

Som jeg tyder målene, er huset ca. 8m x 8m. Tegningen viser desuden at alle skillevægge er en tung konstruktion, hvilket ikke nødvendigvis betyder de er bærende hvis gældende sædvane er fulgt på tegningerne.

Bredden svarer nogenlunde til standarden for ældre fritstående byhuse opfør i tidsrummet slutningen af 1800 tallet til slutningen af 1930'erne. 

Er huset et byhus, og er det fritstående?

De vil også hjælpe hvis jeg fik et hint om hvornår huset er opført.

Tegningerne viser desuden at ydervægge er en helstensmur - igen hvis sædvane er fuldt på tegningerne. Det betyder sædvanligvis at skillevæggene er er støttende, men det kan kun en nærmere undersøgelse vise.

Med det beskedne spænd vil der normalt ikke være problemer med at fjerne en tung væg, men Josefine har været karrig med oplysninger, så jeg tror ikke jeg kan komme det nærmere før jeg får nogle flere oplysninger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej alle. Tak for jeres svar! Jeg har ikke modtaget nogle notifikationer om at folk har svaret, så derfor har jeg først læst det nu. 😬

Jeg har lige oprettet et nyt spørgsmål herinde (som jeg nok skal følge lidt mere med i) og her er der en masse flere informationer om huset 😊

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/218074


Håber i vil give jeres gode råd og erfaringer dertil! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis