Placering af fugtspærre

Jeg er ved at bygge kolonihavehus.

Det er bygget på punktfundament, og huset vil generelt ikke være opvarmet ret tit.

Mellem strøerne har jeg lagt eternit plader, med vindpap på. Ovenpå strøerne skal jeg have lagt nogle gulvplader.

Det jeg gerne vil sikre er, at der ikke trænger for meget fugt op fra jorden, og ind i huset. Så jeg vil gerne have en fugtspærre i gulvet. Spørgsmålet er nu hvor den skal placeres? Jeg forventer at lægge 100mm isolering. Mit bedste bud er at fugtspærren skal lægges lige under gulvpladerne. Lyder det fornuftigt?


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej - fugtspærringen skal forhindre fugtvandring - og skal altid placeres så tæt på fugtkilden som muligt. I vægge, hvor der er varm og fugtig luft inden for, skal dampspærren sidde på indersiden af konstruktionen. 

I dit gulv, kommer fugten fra jorden nedenfra, og fugtspærren skal placeres under konstruktionen - evt mellem eternit/strøer. Hvis du gør som du skriver stopper du fugtvandringen ved strøerne med potentiel rådskade til følge. 

Men med så meget ventilation under konstruktinen, tvivler jeg på at det bliver et stort problem. Dit største problem bliver nok høj luftfugtighed/kondensering indenfor i den varme del af året - fordi dit hus vil være koldere indenfor end udenfor og du ikke kan udgå at hive fugtig luft ind. God ventilering er nok vigtige end fugt/dampspærre - men spørg en fagmand. 


I øvrigt - Kan ikke se af din tegning at du vil isolere - vil anbefale 100 mm isolering oven på eternitten. 



Mvh Troels

@trra Ja, tanken er at lægge 100mm isolering på eternitten. Det var bare med hvor det giver mening at blokere fugten. Som jeg ser det, så er problemet med at lægge spærren nederst, at så bliver isolationen ikke længere ventileret. Den vil jo blive lukket inde mellem fugtspærre og 40-45 mm træ/gulv.

Men du har nok ret, at så længe der ventileres godt på begge sider, så bør problemet ikke blive kæmpe stort.

Man placerer altså ikke en fugt/dampspærre på den kolde side af isoleringen!!!

Den korrekte placering er under gulvpladerne, og så skal ventilationen i "krybekælderen" klare resten.

Hvorfor har du både eternit og vindpap under isoleringen.

Det allerbedste ville være at lægge en hård batts nederst, og så ingen eternit eller vindpap, da hårde batts er vindtætte.

@Orla Eternitten har to formål. Det ene er at holde isoleringen på plads, så den ikke falder sammen over tid, og begynder at "hænge". Den anden er at holde eventuelle gnavere ude af isoleringen, hvis de på en eller anden måde skulle komme ind under huset, trods rottesikring.

Det kan være svært at vurdere hvad den "varme" side er, da jorden formentlig er varmere end huset i vinter perioden. Derfor kommer jeg også kun fugtspærrer i gulvet, og ikke i væggene, således at huset kan ånde i begge retninger. 

Jeg er selv ved at bygge kolonihavehus på punktfundamenter.

Min tanke er at have dampspærre i vægge og loft, men ikke i gulvet. I gulvkonstruktionen har jeg blot vindpap under isoleringen.

Jeg sørger for at der er god ventilation gennem rottesikringen, og derfor tænker jeg ikke der trækker meget fugt op gennem gulvkonstruktionen?

Til gengæld vil jeg mene at dampspærren er nødvendig i vægge og loft, for at konstruktionerne ikke rådner af fugten indefra huset.

Annonce

@anders Jeg er ret sikker på at jeg har læst i faglitteraturen at hvis huset ikke et opvarmet til mindst 8 grader året rundt, så skal der ikke bruges dampspærre i væggene, for så risikerer du at det dannes fugt på den forkerte side.

Jorden i vores have er generelt fugtig, og i en periode hvor jeg endnu ikke havde fået lavet udluftning i soklen, og der samtidig ikke var gulv, der er loftspladerne blevet jordslået af fugten fra jorden. Så derfor vil jeg gerne holde den fugt ude fremover. 

Jeg kommer også til at installere noget Solar Venti til at holde cirkulation i rummet.

Det er rigtigt, at der kan forekomme perioder hvor dampspærren giver problemer, hvis huset er koldere end luften udenfor. Jeg har dog planer om at holde 7-8 grader om vinteren. Problemet er, som jeg forstår det, at fugten fra menneskers udånding, madlavning osv. potentielt giver fugt/råd i konstruktionerne. Altså i den tid man bor i huset.

Sokkelventilation er meget vigtig, som du også har erfaret. Det lyder også vildt, at loftpladerne er blevet så våde, synes jeg. Var der ingen form for udulftning/huller i huset da det skete?

Måske jeg skal revurdere, og også placere en dampspærre i gulvet..


Mine erfaringer er baseret på mine forældres sommerhus, et uisoleret bjælkehus fra 60'rne med tagpap. Ventileret sokkel Strøer. Der er 21 mm gulvbrædder og 30 cm luft mellem huset og jorden. Området er indvunden marsk/strandeng ved Nykøbing Sj. Grundvandet står meget højt. 

Problemet er ikke når der er mennesker. I sommerhalvåret står dørene jo åbne det meste af tiden. Problemet er når der ikke er mennesker i huset. Der er en markant fugtig luft indenfor, når man kommer derop. Det har hjulpet at fjerne væg-til-væg tæppet. Og nu går det endda, fordi der ikke er nogen former for dampspærre i væg eller tag, men omvendt ville det for mig at se, også være den værste konstruktion, ikke at have fugtspær under gulvet, men til gengæld dampspær i væg/loft. Det ville grundlæggende blive til et plastiktelt på åben mark. 

Jeg er bestemt ikke ekspert - men i et hus, hvor man ikke opholder sig permanent og evt. lukker for varmen i vinterhalvåret, så ville jeg nok hellere sørge for fugtisolering nedefra og ikke have damspærre i væg/loft. Min ødegård i Sverige har stået i 150 år uden nogen form for fugt/dampspær.



Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis