Isolering af plankev;rk

Jeg er ved at bygge et plankeværk i haven. Det bliver en klassisk 1 på 2 beklædning på begge sider af plankeværket. Brædderne (19 mm trykket ru) sættes på 100x47 mm reglar, således at der er 47 mm mellemrum inde i plankeværket. 

Plankeværket står ud mod en vej med trafik, og jeg har derfor overvejet, om jeg skal isolere hegnet. Jeg har kigget på 45 mm tykke rockwool a-batts (http://www.rockwool.dk/produkter/a-batts/), men jeg ved ikke om de reelt hjælper på støjen. Nogle der har erfaring her?

Jeg tænker på at indvendig isolering jo hindrer ventilering af træet, og dermed mindsker levetid. Selvom det er rockwool, kan det vel ikke undgå at holde på evt. indtrængende fugt?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Plankeværk alene vil dæmpe støjen lidt. Og jeg er sikker på at det er målebart nede bag og tæt ved. Men du vil ikke kunne høre ret meget forskel. Hvis du sætter rockwool bag den hårde overflade, vil det ikke hjælpe. Jo hvis konen og dig går lige bagved og skændes, så vil personer på vejen have lidt sværere ved at høre det. Men det er sikkert ikke det der er meningen. 

Trafikstøj skal der meget til at dæmpe så det har en betydelig effekt, mindst 3 m høj 30 cm bred mur med rionet og dug på begge sider og så fyldt med jord. Der kan også være andre materialer, men det skal op i en højde der er væsentlig over jeres hoveder for at det hjælper.

Eller 3 lags termoglas i støjdæmpende vinduer.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis