Fjernvarme daler i kun 3 år gl hus

Enten varmer det ikke tilstrækkeligt i forhold til de ønskede 21,5 grader det er sat op til eller også holder det op med at virke. Fx stod temp på badeværelse til 19,5 grader i går og i dag. Det er lige langt nok fra den temp, der skal rammes. Jeg kan se, at en del af hætterne har løftet sig i teknikrum så de må kalde på varme.

Har før haft problemet og har sat pumpen "Grundfos Alpha2 L 15-60 130"  til "III" som skulle være fuld speed i stedet for indikator nr 2 fra venstre ud af 4 lamper i højre side. 

Skal det mon udluftes? Er det noget man selv kan gøre let? Hvis ja hvordan? eller hvad skal jeg prøve. Er det et klassisk problem det jeg oplever? Skulle pumpen ikke være udmærket?

*Det er gulvvarme udelukkende.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved siden af pumpen / telestater i teknikrum et sted sidder der en termostat, som styrer vandtemperaturen i din gulvvarme enhed. Den kan du giver et lille hak opad så temperaturen bliver lidt højere. Hvis du har trægulve er der en øvre grænse for hvor høj de kan tåle at bliver det er nok maks. 34 grader.  Det er faktisk bedst når hætterne i teknik rum er løftede en stor del af tiden, men hvis den grundlæggende vandtemperatur er for lav, giver det jo ikke tilstrækkelig varme. 

Jeg går ud fra at fjernvarmens indgangs temperatur ligge langt højere.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kunne jo også være dit vejrkompensationsanlæg der har reguleret din fremløbstemperatur for langt ned. Sidder der et termometer på gulvvarmeshunten - og hvad viser det?

Kunne egentligt godt tænke mig et billede af din gulvvarmeshunt - måske er den ikke opbygget som en "gammeldags" shunt.


Søren O
ev elmand skrev den 28-04-2018 17:48:59

Ved siden af pumpen / telestater i teknikrum et sted sidder der en termostat, som styrer vandtemperaturen i din gulvvarme enhed. Den kan du giver et lille hak opad så temperaturen bliver lidt højere. Hvis du har trægulve er der en øvre grænse for hvor høj de kan tåle at bliver det er nok maks. 34 grader.  Det er faktisk bedst når hætterne i teknik rum er løftede en stor del af tiden, men hvis den grundlæggende vandtemperatur er for lav, giver det jo ikke tilstrækkelig varme. 

Jeg går ud fra at fjernvarmens indgangs temperatur ligge langt højere.  

 Lige til høre for pumpen er der et blåt drejehoved der står på ca. 3,2 ud af 6 eller hvad den nu går til. Endnu mere til højre er der et hvidt hoved der står RTL på. Det står på ca. 3,6 ud af 6. Kan I sige hvilken der er til hvad - ud fra dette?

På sidste års opgørelse fra fjernvarmen kan jeg se at afkøling ligger på 30,66 grader. Det skal vist ligge på mindst 30 med mindre man vil betale ekstra.

Hvor kan jeg se fjernvarmens indgangs temp?

Søren O skrev den 28-04-2018 18:07:37

Det kunne jo også være dit vejrkompensationsanlæg der har reguleret din fremløbstemperatur for langt ned. Sidder der et termometer på gulvvarmeshunten - og hvad viser det?

Kunne egentligt godt tænke mig et billede af din gulvvarmeshunt - måske er den ikke opbygget som en "gammeldags" shunt.

 Synes ikke jeg har set et termometer. God point. Jeg må få tjekket vejrkomp.anlæg. Står vist til komfort. 22 grader. Skal det helst stå over eller under den temp der er sat på danfoss styring til hvert rum?

Temperaturen på fremløbet til gulvvarmen skal være højere end rumtemperatur for at kunne afgive varme. 

På fjernvarmemåleren sidder der sikkert en trykknap. Ved at aktivere den flere gange får du måleren til at vise forskellige tal. Det er meget almindeligt at måleren efter nogle tryk viser fremløbs- og returtemperatur skiftevis. Næste tryk viser den aktuelle afkøling.


Søren O
Annonce

Røret nederst ca. midt i billedet med det røde markat oven over (markat viser gulvvarme). Dette rør virker koldt eller yderst lunkent. Selvom det ikke længere er så koldt ude så burde der vel være lidt varme på når rum er sat til 21,5 grader. De forskellige rum ligger på 19-20 grader i dag, hvilket er noget under. Jeg tror det er sat helt eller delvist ud af funktion - uden jeg har medvirket til det.

Prøv at gå ind på din Danfoss ECL-styring (sidder lige under fjernvarmemåleren). Ved at trykke nogle gange på knapperne, vil du kunne se udetemperatur, temperatur frem og tilbage fra fjernvarmen og fremløbs- og returtemperatur til gulvvarmen.

Jeg er ret sikker på at det er på denne styring du skal regulere fremløbstemperaturen til gulvvarmen. Findes der ikke en manual som beskriver hvordan varmeanlægget fungerer -og skal betjenes? Kan sikkert findes på Wavins hjemmeside.


Søren O

S1 fortæller at aktuel udetemperatur er 15o, gennemsnitlig udetemperatur 10og ventil er lukket.

S2 fortæller at føler for rumtemperatur ikke er tilsluttet, og at ønsket rumtemperatur er 22o og ventil er lukket.

S3 fortæller at aktuel fremløbsventil er 33o, ønsket fremløbstemperatur er 27og ventil aktiveres ikke.

S4 fortæller at føler for aktuel returtemperatur ikke er tilsluttet, og at returtemperaturen er begrænset til45o, og at ventil er lukket.

Jeg må melde pas, noget tyder på at der mangler cirkulation når S3 siger at fremløbstemperaturen er 33o.

Jeg vil tro at manualen fra Wavin kan komme med løsningen, ellers prøv at kontakte Wavin med typenummeret på dit anlæg og billederne fra denne tråd.


Søren O
Søren O skrev den 30-04-2018 06:53:37

S1 fortæller at aktuel udetemperatur er 15o, gennemsnitlig udetemperatur 10og ventil er lukket.

S2 fortæller at føler for rumtemperatur ikke er tilsluttet, og at ønsket rumtemperatur er 22o og ventil er lukket.

S3 fortæller at aktuel fremløbsventil er 33o, ønsket fremløbstemperatur er 27og ventil aktiveres ikke.

S4 fortæller at føler for aktuel returtemperatur ikke er tilsluttet, og at returtemperaturen er begrænset til45o, og at ventil er lukket.

Jeg må melde pas, noget tyder på at der mangler cirkulation når S3 siger at fremløbstemperaturen er 33o.

Jeg vil tro at manualen fra Wavin kan komme med løsningen, ellers prøv at kontakte Wavin med typenummeret på dit anlæg og billederne fra denne tråd.

 Takker. I går ændrede jeg "komfort" på Danfoss ECL til "manuel" og ændrede ventil fra stop til åben. Lod den stå et stykke tid og ændrede frem og tilbage. Det satte gang i varmeforbruget og i dag er der tilpas varme.  Straks efter kunne jeg mærke på rør til gulvvarme at røret blev varmt. Anlægget "pustede og boblede" - det lød som om der skulle nogle luftbobler igennem systemet. Derefter ændrede jeg tilbage til komfort og stadig 22 grader på ECL. Hvis stuen er sat til 21,5 - står de 22 på ECL så korrekt? Hvad skal stå højest - ECL eller det enkelte rum?

Om et par dage vil det vise sig om temp kan holdes. Der er altid en del forsinkelse med gulvvarme som bekendt. Det er ikke utænkeligt at noget i pumpen kan have sat sig fast. Dog burde pumpen vel så bare markere med en fejl i display tænker jeg.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis