Påhængsmotor sætter ud periodisk..

2610
2610
38 2610

Hej derude.

Har problemer med påhængsmotor her under opstart og forårsklargøring.

Det er en Tohatsu 40 HK 2 takt.

Den er llidt træg at få startet ( springer ikke i gang i første hug som den plejer )

Når den er sartet og lige skal varme lidt op ca 1500 omdr i et par minutter og derefter i tomgang for at skifte til frem eller bak begynder den at sætte ud og nogle gange stoppe.

Bliver så startet igen og komme igang med langsom hastighed feks. 3 - 4 knob sætter den ud periodisk igen.

Når den er kommet i gang med halv eller hel gas er der ikke noget at mærke.

Har foretaget følgende:

Renset bensinfilter

Efterset slangerne

Tømt tanken

Fyldt frisk bensin på

Efterset svømmer og nåleventilen

Har prøvet at trykke på gummibolden når den kører, uden resultat

Har prøvet at hæve tomgang omdr, uden resultat


VN
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du prøvet med nye tændrør ? Det gør ofte underværker.

Hvis du har haft den vinterkonserveret, og tændrørene har været fugtige af olie, kan de kortslutte. (har selv været ude for det)


Vi prøver igen, i morgen --
2610
2610 Trådstarter
38 2610

Hej je_ns 

Tak for hurtigt svar

Det er en mulighed som skal prøves

Har godt nok haft tændrørerne ude og give dem en gang med stålbørsten, de ser nu ret pæne ud og ser ikke ud til at have kørt ret længe.

Overvejer at investere i tændrør, træksnor og membran til bensinpumpen.


VN

Du kan prøve at pumpe kontinuerligt, på "benzin bolden" på slangen, løser det dit problem, er det din benzinpumpe det er galt med.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
2610
2610 Trådstarter
38 2610

Hej igen,

Har købt nye tændrør, det blev en smule bedre, der er noget længere mellem den sætter ud

Har prøvet at pumpe med bensin bolden når den kører, det syntes jeg ikke blev bedre

Her i weekenden bliver den smidt i vandet igen og og bliver belastet max

 



VN
2610
2610 Trådstarter
38 2610

Hej igen, 

Har været ude i forrige weekend og give den gas med fuld belastning, det gik fint.

Var ude igen i denne weekend, lidt probler med at starte, der skulle trækkes flere gange inden den gad starte, når den så er kommet i gang og har kørt lidt (varme op) med lidt omdrejninger på, så går den i stå når den kommer i frem eller bak, det gør den flere gange, har prøvet at hæve tomgangen lidt, det hlalp ikke meget.

Det virker som om den ikke har så meget trækkraft på de lave omdrejninger.

Den virker fint når den først er kommet i gang med halv eller hel gas, 

Har den nu på land og tjekket tændingen!

Har læst på en tråd at den skulle kunne trække en gnist på mindst 10 - 20 mm.

Har fundet en plastdåse og lavet 2 huller med ca. 50 mm afstand til tændrørerne og trukket en kobber tråd forbi hvert tændrør som er forbundet til stel.

Den kan trække en gnist på omkring 5-6 mm ikke mere.

Er det mon her problemet er?

Hvis ja, er det så tændspolen eller elektronikken

Mvh. Vagn



VN
Nitter
Nitter
5936 7700

Højst sandsynligt er tomgangsdyserne på karburatore stoppet eller ikke justeret til korrekt blanding. 

Tror ikke du skal bekymre dig så meget om tændingen så langt tid motoren kan gå for "fuld skrue" uden at sætte ud. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Ja det kunne lyde som om, den skulle have en feder tomgangsblanding, du kan jo prøve at give tomgangsskruen ½-1 o/m ud, og prøve om det hjælper.

Det kan jo også være tomgangsdysen der er lidt skidt i, så må du rense din karburator, det kan godt drille, så der skal flere forsøg til, en ultralydsrensning er effektiv, men adskille og blæs det hele igennem med trykluft, kan også gøre det.

Tror nu heller ikke det er tændingens skyld, der er vel 2 tænd spoler, så usandsynligt at begge skulle være defekte. Ved ikke med powerpak / elektronik, det har jeg ikke meget kendskab til.

En svag tænding vil ofte vise sig ved høje o/m, eller når motoren bliver varm (termisk ustabilitet)

Ved ikke lige med den opstilling du har lavet til gnist gab, men den skulle gerne trække 15 mm gnist. med afmonterede tændrør og start o/m (den kan trække omkring 45mm gnist, men lad være med at teste det, du risikere at overbelaste tændingen)

Det er også derfor man ikke må turne motoren med løsthængende tændrørsledninger, der skal være et gnistgab til stell. (nok en lille risiko, men den er der)

Du kan lave en tester til hver tændkabel, af 6mm gevindstang og en stump klar plastslange, hvor gevindstangen passer ind i, gevindstangen passer også i tændrørshætten.

 


Vi prøver igen, i morgen --
2610
2610 Trådstarter
38 2610

Hej igen derude...

Tak for den fine tegning  

Har fremstillet en næsten magen til, ( man må jo bruge de søm der er i skuffen) det blev et par lange 4 mm skruer som måtte lade livet, tændrørsterminaler er 4 mm og så lidt plastslange så var de klar.

Resultatat er den kan trækker to gnister på max 10 mm samtidig, tændspolen er dobbelt så de begge tænder hver gang, mon ikke det er ok?

Har nu efterset og renset karburatoren 3 gange, med sprit og trykluft, haft alle skruer og dyser samt svømmer ude og renset.

Har justeret på tomgangs-blandeskruen kan høre den går anderledes men sætter stadig ud.

Kan det mon være noget med membran-ventilerne?

Mvh. Vagn




VN

Tror nu ikke det er tændingen, ser gnisten ellers kraftig ud?

Hvor gammel er motoren?

Det kan jo også være den suger noget falsk luft, ved pakninger eller lignende.

Prøv evt. at lave en kompressions test, hvis du har mulighed for det, er den i orden, er der da en fejlmulighed mindre. (laves med varm motor, fuld åbnet gasspjæld)

PS har sendt dig en pm..



Vi prøver igen, i morgen --
Nitter
Nitter
5936 7700

By the way, så lang tid gnisten er blå i mellem elektroderne i tændrøret kan du godt regne tændingen for ok.

Der er formodentlig to karburatorer på motoren, hvilken type ?

Når den dør under gasgivning fra tomgang er det et spørgsmål om blanding fra karburatore(ne). 

Tomgangs blandingsskruen(erne) skal justeres sådan at motoren både kan gå rent i tomgang samt tage gassen i lave omdrejninger under belastning. Der må du hellere end gerne vægte evnen til at trække fra ved lave omdrejninger når motoren er så gammel.

Lykkes det ikke så skifter du hoveddyse(rne) til et nummer større end dem der sidder monteret nu.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. 2t eller 4t langsomst?
    Bådmotorer (15 svar)
  2. Større påhængsmotor lille effekt.
    Bådmotorer (23 svar)
  3. Endnu en tråd om bøvl med påhængsmotor :)
    Bådmotorer (31 svar)
  4. Ford Mondeo motor problemer
    Lav-Bil (3 svar)
  5. Yamaha 4 hk 2 takt. Jeg mister snart tålmodigheden!!!
    Lav-Båd (28 svar)
  6. Problem med Tohatsu 30 hk 2 takt.
    Bådmotorer (4 svar)
  7. Knækket finne under skrue
    Lav-Båd (5 svar)
  8. gearkasse problemer
    Lav-Bil (1 svar)
  9. Skidt tomgang mariner 9,9 - 4 takt
    Bådmotorer (29 svar)
  10. Ny propel på Mariner 9,9 4-takt.
    Bådmotorer (30 svar)

Populært lige nu

  1. Størrelse på brugt dør
    Lav-Hus (læst 153 gange)
  2. Hvor ujævnt gulv kan accepteres inden at der lægges fliser?
    Lav-Hus (læst 136 gange)
  3. Pizzaovn fra 400V til 230V
    Hårde hvidevarer (læst 1523 gange)
  4. Tagrende i forkert rækkefølge :O ?
    Lav-Hus (læst 348 gange)
  5. Luft skifte på loft
    Lav-Hus (læst 192 gange)
  6. utæt hus
    Lav-Hus (læst 2559 gange)
  7. Murer spgm beton gulv
    Lav-Hus (læst 324 gange)
  8. Støb over kloakrør
    Lav-Hus (læst 199 gange)
  9. Gulvvarme og baumadæk
    Fyr og opvarmning (læst 312 gange)
  10. Zink eller Alu
    Lav-Hus (læst 197 gange)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis