Træflis under nyere hæk

Så har startskuddet til havearbejdet lydt, og vi skal vi ud i vejret og i gang. 


Mit første projekt er at få ordnet under vores snart 2 år gamle hæk. 

Jeg har sat en liguster, som vokser meget langsomt. Så nu får jeg ryddet for ukrudt under den, og giver den et skud gødning. 

Spørgsmål.. 


Vi har fået rodfæset en stor rod fra vandgran, så vi har en god bunke træflis liggende. Kan jeg smide det under hækken, for at lukke af for mere ukrudt, eller er der for meget syre/olie i vandgran (det lugter meget kraftigt) som eventuelt kan skade hækken? 



Mvh. 
Olsen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt bruger man barkflis. Jeg har ikke set træflis brugt og det er der vel en grund til.

Hvis man har græsplæne ud til en hæk med flis under, bliver man hurtigt træt af det. Solsorte har det med at kratte flis ud på plænen. 

Ps. En del havefolk begår ofte den fejl at plante liguster for dybt, det sætter planterne tilbage. Normalt er den mest almindelig plantet liguster (Ligustrum vulgare) jo livskraftige planter, men hvis I har plantet Ligustrum ovalifolium må I accept. at den er noget langsomt voksende. 

Frank Chr. skrev den 29-04-2018 11:13:21

Hvis man har græsplæne ud til en hæk med flis under, bliver man hurtigt træt af det. Solsorte har det med at kratte flis ud på plænen. 

 Helt enig, - i mængder så man skulle tro det var løgn, at det var gjort af solsorte.

Huminsyrer opstår ved al træ nedbrydning, men slet ikke i mængder som kan skade hække. Men hvis det alligevel bekymrer, kan man give et tilskud af kalk, som vil  neutralisere huminsyren, til gengæld vil flisen også blive hurtigere nedbrudt - hvilket nok ikke er meningen. 

Annonce

Jeg havde for en del år siden lagt et pænt lag træflis, op af vores ligusterhæk, det blev helt undermineret af mosegrise, Tror grunden til dyrene er så interesserede, er at der er en del insekter og orme under flisen.

Jeg plantede ligusterhæk, og købte nogle store flotte planter, de stod i stampe i 2-3 år.

Min nabo plantede samtidig en ligusterhæk, nogle meget små planter, efter 3 år havde han den pæneste hæk.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg viste ikke at mosegrise (vandrotter) var kød- og insektædere   

Jeg tror til gengæld at det gode lag flis gav mosegrisene et perfekt skjul til deres gange, for det ser jeg ofte efter en vinter hvor de gnavere har deres gange under visnet græs. 

Nej det har du da ret i, så måske nærmere muldvarpe.   

Men nogle dyr havde kørt godt og grunding rundt under træflisen, så den var blevet adskillige cm højere.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for alle jeres svar 😊 


Jeg var hurtig på aftrækkeren, så det er allerede ordnet, og der er lagt flis under.. Heldigt at det ikke skader 😂 og jeg satser på at køre uden kalk, da det skal holde ukrudt nede, og derfor skal holde længere tid. 

Kampen med solsorte må jeg tage.. Jeg fjerner det ihvertfal iikke igen 😉 

Jeg kan ikke huske sorten jeg har sat, men genboen plantede hæk halvandet år før os, og deres er helt tæt og halvanden meter høj. Vores et stadig meget tynd, og er vokset max 25 cm, fra den 80-100 cm de blev købt i. Jeg har gødet under hækken, inden der blev lagt flis 😊



Mvh. 
Olsen

Hvis planterne er lange og ranglede er det en god ide at klippe dem ned, så busker de sig noget mere. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis