Papiruld, nogen der har erfaring?

Hej 

Når man isolerer med papiruld på loftet, skal man da forvente at det støver ned i underetagen? 

Og vil det i så fald blive ved med at støve ned gennem loftsbrædderne så længe det ligger på loftet?

Bbaggrund: Jeg har købt et hus fra 1964. På loftet ligger blot 100 mm rockuld hulter til bulter. Loftet i huset er et bræddeloft/listeloft uden dampspærrer.

På forhånd mange tak for svar.


Mvh. Red Makak 


Hej  Når man isolerer med papiruld på loftet, skal... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er bange for at du er ved at indbygge en K3'er   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

@Rantzau: K3 - Hvad får dig til at sige det? 

@Orla: Hvorfor tænker du at der ikke skal mere på end 250 mm?

Jeg tænker naturligvis at begge jeres svar handler om fugt, men undrer mig bare da jeg har haft to firmaer ude og kigge og ingen nævnte udfordringerne med manglende dampspærre..

Der kommer meget fugt op i konstruktionen, men mindre varme, så dit dugpunkt bliver inde i isoleringen.

Indtil nu har dit varmetab været med til at hæve temperaturen på oversiden af isoleringen, men det mindsker du jo ved at lægge mere isolering på.

Red Malik: Ved at efterisolerer mod loftet uden dampspærre risikerer du fugt i isoleringen som Orla skriver. Når du efterisolerer ændrer du på varme- og fugtbetingelserne ganske betragteligt.

Fugt og varme er gode betingelser for skimmelsvamp. Fugt i isoleringen reducerer desuden isoleringsevnen ganske betragteligt, da fugt er en god varmeleder.

En dampspærre forhindrer samtidig at støv drysser ned fra loftet, men det er ikke hovedformålet.

Ved et eventuelt salg, vil en efterisolering som du planlægger uden dampspærre blive betragtet som en K3'er.

Indtrængning af fugt i konstruktionen betragtes som en K3 skade.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hej Rantzau og Orla

Tusind tak for de gode input. Det har givet en del at tænke over. 

Mvh Red Makak 

Vrøvl, papiruld transporterer fugten ud i loftsrummet, som så til gengæld skal være godt ventileret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvad er der der er vrøvl Midtboen?

Papir har en fantastisk evne til at suge fugt. Derfor skal der tages særlige hensyn.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det transporterer fugt, det suger ikke og holder på det

 

Papiruld har en fantastisk evne til at afgive fugten igen, transportere fugten væk. Det holder ikke på fugten, som mere traditionelt isoleringsmateriale. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis