Papiruld, nogen der har erfaring?

Hej 

Når man isolerer med papiruld på loftet, skal man da forvente at det støver ned i underetagen? 

Og vil det i så fald blive ved med at støve ned gennem loftsbrædderne så længe det ligger på loftet?

Bbaggrund: Jeg har købt et hus fra 1964. På loftet ligger blot 100 mm rockuld hulter til bulter. Loftet i huset er et bræddeloft/listeloft uden dampspærrer.

På forhånd mange tak for svar.


Mvh. Red Makak 


23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skal det forstås sådan, at det udelukkende er bræddeloftet der bærer isoleringen? Er brædderne monteret direkte på spærunderkant, og er der eventuelt en gangbro på loftet?

Er det tilfældet vil du få problemer med fugt ved efterisolering uanset hvilke materiale du vælger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis det ligger hulter til bulter bør du fjerne det gamle isolering og ligge nyt omhyggeligt. Dt ville være rigtig ærgeligt hvis du ligger papiruld oven på isolering der ligger hulter til bulter. Jeg har selv prøvet at blæse papiruld på mit loft, og jeg vil ikke anse det som en mulighed at "lukke huller" i isoleringen med papiruld.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Christian 

Tak for svar. Vil det sige, i din erfaring, ligger papirulden sig ikke ned i de sprækker der måtte være mellem pladerne af rockuld? 

Mvh RM 

er sprækkerne store nok skal det nok finde derned, men når man ligger ppapiruld ud over eksiterende isolering så pakker det sig omkring alt andet og lukker dermed tæt, desuden har papiruld den fordel og hvis det er et ældre hus hvor dampspærren måske ikke er helt tæt så virker det som en dampspærre. 

Når jeg hører "hulter til bulter" så tolker jeg det som meget ujævnt. Men det gør klart en forskel hvordan man tolker det. Måske et foto siger mere? Hvis det ikke er så slemt, så ville et "låg/lag" af papiruld som mfrost skriver, være okay.

Store huller som papirulden kan falde ned i, vil være fint, men papirpulden bliver jo blot "plumpet" ind i store løse bunker og dermed ikke blæst ind i små stykker ligesom hvis det var til hulmursisolering. Dvs sprækker på, og her gætter jeg, mindre end 2cm vil papirulden ikke nødvendigvis plumpe ned i. Og slet ikke åbninger vandret i isoleringen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Tak for svar mfrost 

Der er dog overhovedet ikke dampspærrer på loftet. Men det virker til huset har klaret sig fint uden i 60 år


mfrost skrev den 28-04-2018 07:53:38

er sprækkerne store nok skal det nok finde derned, men når man ligger ppapiruld ud over eksiterende isolering så pakker det sig omkring alt andet og lukker dermed tæt, desuden har papiruld den fordel og hvis det er et ældre hus hvor dampspærren måske ikke er helt tæt så virker det som en dampspærre. 

 arrhh mfrost, fungerer papirulden som en dampspærre? hvordan?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Træfiber klassificeres som "ikke ubrandbart" materiale. Spørgsmålet bør afklares med dit forsikringsselskab. Bygningsreglementet kan give et fingerpeg om at det ikke er en optimal løsning.

Papiruld fungere ikke som dampspærre. Cellulosen vil over tid optage fugt.

Når huset har fungeret uden fugtproblemer siden opførelsen, er det på bekostning af varmeregningen. Der er brugt mange kalorier på at opvarme og udtørre den smule isolering.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Rantzau

Tak for info. Det giver god mening. 

Vedr. valg af materiale har jeg købt papirulden så vil foretrække at holde mig til det. 

Jeg vil i udgangspunktet også blot høre om nogen har erfaring med om det støver meget ned i huset og om det vil bliver ved med det efterfølgende - særligt når ens loft ikke er tæt?

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis