Stiga primo 2008, ingen drivkraft i 2. gear og aggregat kilerem hopper af

Har en ældre Stiga primo, hvor den efter at have fået skiftet drivkæde, kilerem til motor, og remstrammer fjeder, så har jeg mistet drivkraft i 2. og 3. gear.  Den trækker lidt i 1. gear, dog langsom, og helt fint i bakgear.

Der er også problemer med kilerem til aggregat falder af, når jeg kører over ujævnheder i græsplæne. Jeg har prøvet med skift af remstrammer, og med besvær fundet ud af den fjeder var monteret forkert og fik den sat korrekt (over højre forhjul i jernstang der).

Men drivkraft er nu væk i næsten alle gear, og problemet med kileremmen fortsætter hvis jeg prøver at køre i 1. gear og rammer ujævnheder og går istå hvis det går opad.

Øv... Nogen som har lidt råd til noget som kan prøves?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lidt svært da jeg aldrig har set modellen. Men du har et link til en teknisk manual her: 

https://www.manualslib.com/manual/800600/Stiga-Primo-2008.html


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Michael__P skrev den 28-04-2018 09:39:16

takmen den har jeg været igennem.

 Det har formodentlig noget at gøre med koblingen ikke er korrekt justeret (for stram), se side 18 i manualen. Bliver du bare ved med at køre ødelægges koblingen, hvis den ikke allerede er stået af.

Hopper remmen af klippebordet plejer det at hænge sammen med manglende eller ødelagte beslag der sidder op af rem-hjulene. Dem skal du have sat rigtigt for og undgå remmen hopper af.

Du må kigge lidt mere alvorligt eller sende "geden" på værksted. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Koblingen havde jeg også mistanke til, for den hopper i 2. og 3. gear men slipper 1 sekund efter man slipper bremse/koblingen. Så må jeg kikke nærmere på om den kan justeres, det viser manual intet om, altså ikke de billeder der hænger sammen med modsatte ende af kobling, fjeder og clip sidder der og fungerer. (Edit: hmm, der er billede af "step 2" i modsatte ende" det må jeg se nærmere på :)  )


Omkring kileremme, så har den 3 kileremme, 1 op imod klippebord/aggregat, og 1 som er til drivkraft og 1 som går til at drive spole til kilerem som driver aggregat.
Mærkeligt er, at de 2 som sidder bagerst har lige præcis små modhager , pinde som sikrer kilerem ikke hopper af. ser man på billeder af rem som går til klippebord, så er der ingen pind som sikrer denne, det er sgu mærkværdigt.
På andre stiga modeller, stiga park, sidder der et ekstra bøjet jern som går op omkring begge sider af remstrammer hjulet men her på Primo eksisterer det ikke, ej heller i manual. Det finder jeg altså mærkeligt, for det er lige præcis det som burde stoppe den fra at falde af.
Jeg savner lidt et billede fra en anden bruger, som har en Primo, og så måske kan afsløre hvordan deres remstrammer hjul ser ud, eller i det hele taget hvordan kilerem kører, uden de pinde til at holde den på plads.

Har søgt på billeder, manualer, udenlandske forum(svenske) og andet, fandt flere med problemer med fjeder position til remstrammer, som jeg havde men det er alt.

Så tror jeg bremse/gear problemet er afklaret.

på billede ses del 42 og 43, de findes ikke på maskinen, så de må jo være røget af på et tidspunkt eller så har den lille svingarm øverst i billed måske altid stået på en position som virkede?
Nå, men det er nok opklaret omkring den del nu.

Så mangler bare aggregat drivrem, og årsagen til den falder af, måske skal jeg købe delen som jeg har set på stiga park, og se om den kan sidde her på primo, og måske løse det.

Annonce

Nu tror jeg langt om længe at det med kilerem til klippebord er løst. Fjeder som sidder foran i midten og som også bruges når det løftes op, var simpelthen blevet for sløv.
Så når den ramte noget ujævnt eller kørte over græskant til vej så bøjede den for langt ned foran og kilerem røg af . Så håber jeg det endelig er afklaret.

Nu mistænker jeg den kilerem til motor som er drivkraft til hjul er gammel og slidt, og nok er den som skal skiftes.  Så håber jeg den virker ok igen, og kan trække i 2. og 3. gear.

Vi slutter den lige pænt af her, det var skift af kilerem(workshop guide rem C) til motor som gjorde udslaget. Nu mangler jeg pol (se billede og del nr. 42), haveparkdele har forklaret de ikke kan skaffe del nr. 42 hjem.

Men hvad, den kører helt fint nu.

Nu ved jeg ikke hvor du har prøvet.

Da jeg havde en Stiga park (har skiftet til en Hustler, ZTR), købte jeg reservedele til Stigaen her.

https://www.bahn-larsen.dk/reservedele/stiga/


Vi prøver igen, i morgen --

Takker,
De skrev i hvert fald ikke ukendt vare nummer, og nu må vi se om de så også kan levere, eller jeg venter flere uger og intet sker.

HT handel/Haveparkdele, havde varenummer som skaffevare og kunne  ikke skaffe/levere en dato på levering, så jeg håber da de andre er bedre.

Michael__P skrev den 17-05-2018 20:38:32

Vi slutter den lige pænt af her, det var skift af kilerem(workshop guide rem C) til motor som gjorde udslaget. Nu mangler jeg pol (se billede og del nr. 42), haveparkdele har forklaret de ikke kan skaffe del nr. 42 hjem.

Men hvad, den kører helt fint nu.

 Delen nummer 42 kan snildt erstattes af et stykke ståltråd uden problemer. Det behøver slet ikke at være så fise fint.    

God pinse.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis