Mat lak på MDF-plade - hvilken type lak?

Jeg har bygget en reol af MDF-plade. Jeg vil ikke male den, da jeg synes den er flot, som den er. Men jeg er bekymret for holdbarheden, hvis den er ubehandlet. Det lyder til, at mat lak er løsningen? Jeg har læst diverse tråde om maling og lakering af (ofte sort) MDF-plade, men jeg er ikke sikker på, hvilken type lak, jeg skal vælge. Sprøjtelakering er ikke en mulighed, da den ikke er til at flytte på :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Grund først med en vandbaseret klar grunder,lad det tørre,mellemslib,laker hjørner med en mindre rund pensel,rul derefter med en 10 cm.malerulle på de glatte flader.Køb ikke en billig malerulle,bedre er f.eks.en fra Spekter.


bh

Når du nævner lak, formoder jeg du ønsker en transparent overflade, og så kan en almindelig billig vandbaseret gulvlak klare opgaven.

Efter første gang lak, slibes reolen let da også MDF rejser sig ved lakering. Aftør omhyggelig reolen med en fugtig klud for at fjerne al slibestøv. Herefter får reolen 2. gang lak.

Brug en flad pensel. En rulle efterlader små ujævnheder der besværliggør den daglige rengøring.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Enig med Rantzau, men husk på at endetræet suger mere, så der kan det være nødvendigt at give det 3-4 gange, inden du opnår samme overflade som på resten.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Helt enig PinkHenrik. Det glemte jeg i skyndingen.

Den samme flade pensen kan også bruges til kanter ved at tværstille den.

Husk også at bryde kanterne på hele reolen inden lakering med sandpapir så lakken binder bedre.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er rigtigt,at en rulle efterlader kanter,hvis man ikke kan håndtere den,har malet mange flader med rulle med et rigtigt flot resultat,en flad pensel giver flere overgange,idet man trykker lakken ud til siden på penslen.


bh

En rulle kan være effektiv på store flader. Det er ikke tilfældet på den viste reol med de mange lodrette og vandrette flader der støder sammen.

Det er bøvlet at bruge en rulle i dette tilfælde. Det er næsten umuligt at lakerer helt til kant uden det ses på de tilstødende flader. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også