Skalcem eller Silikat til kælder

Når jeg en gang skal til at male mine kældervægge – efter fjernelse af puds og nyt pudslag på – hvad er så bedst at bruge?

Det er en kælder, der skal bruges til alt hvad man ikke må. Hjemmebio, værelse, ophold af anden karakter.

Jeg læser konstant, at der skal bruges cementbaseret maling (Skalcem eller Cempexo), eller endnu bedre, Silikat maling.

Fordele og ulemper ved det ene kontra det andet?

Jeg har overordentligt svært ved at finde frem til silikatmaling… Hvorfor det? Er det udgået i hele Danmark? Er man gået væk fra at bruge det? Er jeg bare eminent ringe til at Google?

Hælder nok mest til det cementbaserede grundet prisen?!?

Når jeg en gang skal til at male mine kældervægge... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Fordi disse produkter er lavet til murværk. De er diffusionsåbne, holdbare og ikke afsmittende.

Har været ude og male mange kældre med murtex acrylic. Utrolig dyr maling men den dækker umanerlig godt

Ville nok kun bruge siloxane udvendigt


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

@Kaempekran, og de to produkter du henviser til er 100% uorganiske.

Ellers kan spørger lede efter indlæg med råd og svamp på hans vægge om kort tid. Vi har næsten lige haft et indlæg med en maler der anbefalede plastic maling på kældervægge. Vi er mange her der har brugt mange weekender på at fjerne organiske produkter fra vores kære vægge. 

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg ved godt svaret er lidt sent på den. Men silikatmaling kan sagtens bruges til den slags hvis man bruger en udgave der er til indendørsbrug. Den er enormt diffusionsåbent og er ofte mere vaskbar end kalkning.

Jeg har selv malet mine kældervægge med maling fra Keim - Det er en tysk producent men de har et dansk kontor og sælger direkte til private (der er en webshop, men du kan også bestille via mail/telefon hvis du skal have noget som ikke er i webshoppen).

Deres produktudvalg er væsentlig større end mange andre silikatproducenter både på farver og maling til specialtilfælde


Ask

Vi har malet med Jotun mur - silikat

Jeg er forvirret. Jeg har også læst de indlæg om at fjerne plastikmaling fra kældervægge og jeg har læst indlæg om hvad man så skal male med.

Organisk /uorganisk. Jeg er forvirret over  hvad der er hvad. Jeg troede plastikmaling var uorganisk, men kan google at det er kalk også...

Nogen siger at cementbaserede produkter er de bedste fordi de kan ånde og andre siger at de er skidt fordi de ikke kan ånde... noget med en hård skal?

Så læser jeg her at en anbefaler et "acrylic" som jeg forstår som værende plastikmaling. 


Så jeg er lidt forvirret.

Heldigvis tror jeg ikke jeg får de store problemer med fugt i min kælder når jeg er færdig med den (der var ikke fugtproblemer i forvejen).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg kan godt forstå det er forvirrende. Det handler i høj grad også om at der ikke er en løsning som er den rigtige alle steder, det afhænger rigtig meget af forholdene det enkelte sted.

Min egen forståelse er det at man ikke kan sige at et produkt er diffusionsåbent eller ej. Der er grader af diffusionsåbenhed. 

Ingen åbenhed har ældre plastmaling (og oliemaling vil jeg tro, men det ved jeg ikke)

Nyere plastmaling har lidt åbenhed, men ikke meget (og det variere mellem produkterne)

Cementprodukter er en slags middel (men det kan variere meget afhængigt af det enkelte produkter)

Derefter kommer så silikat også tilsidst kalk. Jeg ved faktisk ikke præcis hvor stor forskellen er der, men begge produkter ligger som jeg har forstået det i toppen.


Hvad du så har brug for afhænger jo helt af dit konkrete underlag. Og nogle gange kan man også slippe afsted med plastmaling eller lignende.

Det produkter Keampekran anbefaler er en diffusionsåben plastmaling (som så nok ikke er så højt på skalen) - det er muligvis en godt råd men vær lige opmærksom på at den maling i følge producenten kun må anvendes udendørs (https://fd69547fdf4686533f18-f518603b708b7c1398820cdfe9343487.ssl.cf3.rackcdn.com/tds/murtex-acrylic-teknisk-datablad.pdf)


Ask

Hold dig helt væk fra alt plastmaling, og alt organisk. Jeg kan kun sige, hvad jeg oplever. Har haft begge løsninger. Sorte plamager, puds der skydes af pga. fugt med plastprodukter. Mine vægge med Cempexo står stadig flotte efter 15 år. Det er dog ikke aftørrings venligt, som der også står i andre indlæg. Men hvis de ikke er vandafvisende, men suger som en svamp så er de ihf. også diffusions åbne. Jeg har set rigtig mange anbefale silicat maling, uden nogen klager, men kender det ikke. Kalk... Ja fint, gennemprøvet, billigt men afsmittende.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Producentens datablad skal mange gange tages med et gran salt men tror jeg har fu det et produkt ala det du søger

Ifølge databladet kan det bruges inde og ude.

Det har MAL-kode 00-4 såå du skal have noget beskyttelse på hvis du maler med det.

Ved dog ikke hvor troværdig den hjemmeside er.. Ville nok tage ned i en farvehandel og spørge om rådgivning hvis jeg var dig

https://malingudsalg.dk/udendors-ma...icate.html

https://fd69547fdf4686533f18-f51860...tablad.pdf


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også