Sikring slår fra ved start af kværn

Hej. Vi har boet i huset siden det blev bygget i 1972. Siden blev der bygget en tilbygning med sauna. Saunaen har sin egen sikringsgruppe.

Jeg ved ikke, hvad der er normalt, men der er 3 andre grupper med sikringer. Gruppe 1 har sikring A og B (begge 10 amp). A går på hele huset, bortset fra en stribe rum i husets nordlige del). Sikring B dækker den stribe rum, som ikke dækkes af A.

Gruppe 2 er 3 stk 16 amp sikringer, som dækker komfur og ovn.

Gruppe 3  er 3 stk 16 amp sikringer, som dækker vaskemaskine.

Gruppe 2 og 3 er til de gamle stik med flade 5 polede stik.

Alt dette har jeg afprøvet med tænd og sluk sikringer/belysning metoden.

Jeg har så ikke fundet ud af, hvilken sikring opvaskemaskinen med sit flade, brede stik går på (der har været opvaskemaskine siden huset blev bygget).

Relæer er altid skiftet efter gældende love på området.

Kværnen har altid kørt på 10 amp, men 16 amp anbefales. Ved at sætte kværnens stik i en anden kontakt inde i huset, i stedet for det opvarmede fyrrum, kan den køre, men sprænger (springer ?) sikringen i gruppe B. 

Lyder indviklet, men en fagmand kan nok hitte ud af min forklaring. Jeg beundrer elektriker håndværket

Hvad sker der i vores installation? 

Ingeborg


Når lysten driver værket
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan jo slukke en gruppe af gangen, og på den måde finde ud af hvor opvaskemaskinen er tilkoblet.

Når du springer sikringerne, ved brug af kværnen, kunne der jo være andre forbrugere på denne gruppe, så går det jo hurtig galt (så sluk alle andre forbrugere på denne gruppe, når du skal "kværne". Eller kværnen er begyndt at gå mere stramt, så den kræver mere kraft for at komme i gang.

Nu ved jeg ikke hvilke sikringer du har, nogle typer findes i træge udgaver, så de tåler en kortvarig større belastning.

En anden mulighed kunne være at montere en softstarter, på kværnen. (eller måske en frekvensomformer, hvis du kan finde en billig brugt, men en lidt mere besværlig måde)


Vi prøver igen, i morgen --

For det første, hvad er spændingen og strømforbruget til din kværn. Det kan du se på mærkepladen. Du skriver, at  gruppe 1 har 2 sikringer på 10A. Det lyder som, det er lysgrupper. Hvis det er rigtigt kunne du få sikringerne ændret til 13A, for det lyder umiddelbart som om sikringen sprænger på grund af overbelastning. Kan du ikke oplyse, hvilken form for sikringer, du har i gruppetavlen, eller sætte et billede af gruppetavlen ind i et svar.


fase

Ting tager tid, men nu kommer her et billede af vores sikringsgrupper. Kan det hjælpe?

Ingeborg


Når lysten driver værket

Så mangler vi bare at få at vide, hvilken spænding og hvor meget strøm sådan en kværn bruger. Kan du fortælle det. Du skriver at ved at sætte kværnen til en stikkontakt, kan den køre (lidt). Det tyder på at den er til 230V. Så mangler vi bare strømstyrken.


fase

De eneste sikringer i lysgrupper du kan skifte til 13A er dem i "gruppe 1 tilbygning" 

Men du kan jo få et af de flade 5 polede stik og så sætte kværn til på en af grupper 2 - 3  

Er den 230 Volt så skal det monteres derefter. Spørg evt. igen når vi får oplyst spænding og strøm som fabrin skriver. 

Iøvrigt er opmærkning på de gamle grupper elendig. Man burde have skrevet vaskem. komfur m.m. i stedet for gruppe A - 1 eller hvad ved jeg. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej og tak. Helt enig i elendigheden. Har dog en tegning med beskrivelse  om hvad der går på grupperne ophængt i skabet. 

Jeg finder ud af de andre tekniske specifikationer


Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis