Ældre kolonihave på sokkel, synker/sunket i et hjørne (5-10 cm).

Vi har et kolonihavehus der blev bygget for små 50 år siden. Huset er som sådan sundt nok, og vi har lagt en del penge i det, el m.m.

Problemet er at huset/soklen i det ene hjørne er sunket, ca. 5-10 cm., hvilket dels har givet en hældning mod hjørnet og dels har gjort at gulvbrædderne er ved at glide fra hinanden..

Hvad er mine muligheder??     

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det et træhus?

Hvor stort er huset?

Er der funderet, eller hviler huset på punktsokler, og hvor dybt når de ned?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Huset (selv) er 43 m3, og er et helt træhus. Bundremmen ligger på punktsokler, hvor dybt de ligger er mig desværre uvist (tænker.. de står 40-50 cm nede. Jorden er meget lerholdig, hvis det har nogen betydning.

Min umiddelbare tanke var, eftersom problemet alene er et hjørne, at man kunne fjerne rottesikringen, og så løfte hjørnet, på en eller anden vis, og så få lagt en plade/flise ind ovenpå soklen-stenen.. Obs! vore vinduer kan ikke åbnes, har hørt det kan være et problem..

   

det med vinduene er nok pga huset har sat sig. Men ikke det er enten rotterne der har gravet under huset eller bundremmen er rådnet væk. Kan du tage gulvet op i det hjørne der er galt med? eller komme  ind under og inspicere? 

PS: m3 er rumfang m2 er areal


 

Der er 2 muligheder.

Bundremmen er rådnet som Uldal nævner, eller punktsoklen har sat sig. Bundremmen kan oftest erstattes udefra, men det må en nærmere undersøgelse fastslå.

Er det soklen der har sat sig, vil jeg anbefale en håndfuld motherfucker donkrafte som kan løfte hjørnet. Husk solidt underlag da vi taler om adskillige ton. Der opklodses med kiler eller betonklodser afhængig at afstanden. Husk også tjærepap mellem opklodsning og bundrem for at forhindre råd.

Selv om et træhus tåler en del vrid, er det en ustabil manøvre, så børn og fumlefingerede fruentimmere skal holdes bag lås og slå for ikke at distrahere.

Hjælper løftet, herunder at vinduerne igen fungerer, vil jeg i første omgang se tiden an for at vurdere om opklodsningen er nok.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er godt nok med at løfte hjørnet op med donkrafte , det er den lette del , så skal du have sokkel stenene op og lagt en store fliser 50X50 cm ned i bunden hvor sokkelstenene skal stå på , det hele rettes til med vaterpas før at huset bliver sænket ned på sokkelstenene.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

I første omgang ville jeg lade sokkelstenen stå og nøjes med opklodsning som beskrevet. Det kunne være at løsningen hjalp mange år frem.

Understøbning er en lidt større affære hvis det er underlaget der er blevet ustabilt. Så kræver det en understøbning til frostfri dybde, hvilket ofte ikke er tilfældet på ældre kolonihavehuse.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis