Johnson 6Hk.

Hejsa.

vil starte med og sige jeg ingen erfaring har med påhængsmotorer, men man må jo ikke gå ned på projekter :-) 

Har fået fignerne i en ældre Johnson 6 Hk motor, som starter fint osv. men har lidt spørgsmål til den vedr. kølestråle. sladrestråle kommer ud som den skal så formoder vandpumpen virker. 

så sider der 4 huller i benet som jeg formoder der skal komme kølestråle ud af, her kommer der bare luft ? 

Jeg har taget slangen af til sladrestrålen og pustet / blæst forsigtigt med trykluft, og der kommer luft hele vejen ned til benet på den, så der skulle være gennemgang.

Formoder det udstødningen der sider mellem de 2 finer nederst på benet et lille hul over den nederste. ? 

Har vand i baljen op til den øverste fine på motoren, burde dette ikke være nok ? 

Beklager mine nok rockie spørsmål, men man skal jo lære lidt hele tiden :-)

og tænker der er en del mere erfarne bådfolk end mig herinde he he



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder helt normalt, bare kontrol strålen er der har den vand nok.

Når du har den i en balje, skal vandet stå over pladen over propellen, og gerne lidt højere.

Er den med udstødning ud gennem propellen, så er hullerne noget udligning, hvor der både kan komme lidt røg og vand ud. (mener der er det samme, hvis udstødningen går ud bar propellen.)

Men du burde skifte imprelleren i vandpumpen, hvis den er gammel, kan den være mør, og pludselig gå i stykker, så risikere du for det første at miste kølingen, og for det andet at få gummi fragmenter der sætter sig fast i motorens kølekanaler.


Vi prøver igen, i morgen --

imprelleren havde jeg tænkt mig og skifte, 

så de 4 huller i benet er formentlig noget udligning. den har mig bekendt udstødning under vandet.

på nr. 2 foto kan man skimte et hul lige over den første finne, tænker det er der den suger vand op til køling ?


God ide at skifte emprelleren, vær forsigtigt med boltene, de har det med at sidde fast, og brækker, hvis man er for voldsom med overarmen.

Når du samler igen, så smør bolte/gevind, og frihuller med vandfast fedt, så er den nemt at adskille næste gang.

Husker ikke lige din motor, men normalt er der de her to muligheder for vandindtag.


Vi prøver igen, i morgen --

super skal bare være sikker på den køler som den skal. :-)

må få skiftet imprelleren også få den vasket lidt. 

sådan en ældre sag, har du en ide hvad sådan en skal koste i privat handel ? 

Johnson 6 Hk årgang 1989 ved så ikke om der er den store prisforskel på kort/langt ben.



Kobberfedt er bandlyst på en motor hvori der indgår aluminium !!!


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

ingen kobberfedt tjeck :-)

Du vil kunne købe en empreller hos de fleste marine puchere.

eks her. http://www.randersbaadudstyr.dk/?gc...gIr0vD_BwE

Men de skal bruge motornummeret for at finde den rette empreller.

Ja langt væk med kobberfedten, jeg bruger vandfast marine fedt, det virker fortrinligt.

Hvis du regner med at sælge den, kan det ikke betale sig at skift empreller.

Om det er kort eller langt ben, er ligegyldig, hvad prisen angår.

Prøv at kik på DBA og Gul&Gratis hvad tilsvarende motore står til.

(har de været til salg længe er de nok for dyre)


Vi prøver igen, i morgen --

Det kigger jeg på enagng, mange tak fro alle input

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis