Luft/vand installation

Jeg skal til at have installeret en Vølund luft/vand varmepumpe.

Der er ca 5 meter mellem inde og ude del. Min vvs'er der skal hjælpe med det siger at vi bare kan bruge 32mm pex, mens andre foreskriver 28mm kobberrør. De bliver støbt ned i gulvet. 

Hvad er bedst ?  

Pga. de 5 meter er det vel bedre med 32mm rør ?

På forhånd tak

Kristian

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

PEX er lidt tykkere i godset, så den indvendige diameter bliver nogen lunde ens.

Begge rør er egnede, men PEX er det eneste der duer til indstøbning i dag, og det skal du ikke være ked af, da PEX er fremtiden.

Elektronikteknikeren

Også selvom rørene bliver isoleret godt inden støbning ?

Jeg forstår slet ikke hvorfor du ville vælge kobber? PEX kan jo skiftes hvis der opstår utætheder, det er svært med kobber. PEX korroderer ikke.

Elektronikteknikeren

Det er firmaet, hvor jeg køber anlægget, der siger kobber. Jeg vil jo bare montere det der er bedst. 

Er det noget specielt kølervæske man hælder på så det ikke fryser, hvis der skulle ske et driftstop under frostvejr? 

Til bilerne er der jo lidt forskelligt at vælge imellem. 

Ja, det skal være kompatibelt med PEX, men det er nu ikke så svært at finde, da der er en masse typer frostvæske på lager.

Elektronikteknikeren
Annonce

Der er nu en årsag til at man lovgivningsmæssigt forlanger PE rør, i given kvalitet, når der er tale om jordvarme. 

Ovennævnte tilfælde er godt nok Luft/vand varmepumpe.

For mig lyder det noget ligegyldigt at VVS'er bare siger PEX rør!

Bliver rørene utætte og der løber frostvæske ud så er "fanden løs"

Overvej nu om det ikke hellere skulle være PE rør, i given kvalitet.

Det med frostvæske, for PEX rør, tror jeg ikke holder i "byretten"

For mit eget vedkommen støbte jeg kabelrør ned, ca 2 x 12 meter, for bagefter at trække PE rør, med isolering, ind til åstedet.

Så skal jeg op i en 40mm for at komme over de 28mm indvendig dia. 

Kan man få kabelrør der er så store at der også er plads til isolering omring rørene? 

Kan læse at de er til jord, og det kommer de jo ikke. De kommer til at stikke ud lige over jorden. 

Normalt er det presrør Ø28 mm udvendig, og ø26 indvendig, for kobberrør.

Jeg formoder at der er tale om Ø28 mm udvendig.

Kabelrør fås i mange størrelser, og forskellige priser, afhængig af hvor du køber. Har selv brugt Ø125/ø108, glat indvendigt. Glat rør indvendig gør at det er meget let at trække rør med isolering på. For mit eget vedkommen lavede/limede jeg en 12 meter "pølse" isolering af 2 meter stykker, for derefter at trække ind over PE røret. På den måde var jeg sikker på at isoleringen ikke skiltes ad under indtrækket.

Jeg vil anbefale at undersøge, hos fabrikanten, om PEX rør er godkendt til frostvæske, og i givet fald hvilken frostvæske.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis