Har købt store drejestål/værktøjsholder

Hej

Jeg kom til at købe en del drejestål til platter, på auktion.  sammen med en del store konusbor, med for stor konus(kan så løses jo) samt pinoler til noget kæmpe maskineri.

Men mine drejestål er 25 mm, de kan godt gå i min værktøjsholder. Det sådan en man spænder stålet med 3 skruer, og shimser stålet op for at få det i center.

Men side stålet kan godt bruges, det kan stik stålet ikke. Jeg kan ikke shimse det op, så den kommer i center.

Hvad gør man så? Jeg tænkte om sådan en hurtigskift holder kunne løse det. Har dog ikke brug for hurtigskift. Jeg har tid nok.

Håber i kan hjælpe en uerfaren.

p.s hvordan identificerer man hvilke platter man skal købe ind?

Hej Jeg kom til at købe en del drejestål til... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 29-04-2018 21:37:38

Ja det kan jeg godt, det spiller ikke med stålhøjden, tror det bliver for meget, at fjerne halvdelen af godset i stålholderen.

Så find en der kan fræse af dine drejestål, eller find nogle der er mindre.

Du kunne jo også fjerne stålholderen helt, og spænde stålet op med spændejern, men en lidt bøvlet måde.

Jeg fandt en endefræser der passede i diameteren, da jeg fræsede af min daværende stålholder. (men du kan jo også ligge mellemlæg under stålholderen, så du hæver den, når der skal fræses af bunden)

Jeg har købt lidt her https://www.banggood.com/search/lat...older.html

Ikke prangende kvalitet, men til prisen, og til hobby ganske fine, dog er de en måneds tid under vejs, og husk at holde prisen under 80 kr, pr ordre. (eller kik om de har det op EU varehouse, det er der nogle ting der er)

www.net2l.dk er en dansk side, han har lidt af hvert, både nyt og brugt. (send en mail og spørg, hvis du ikke lige finder det du søger, han svare hurtigt, og er flink og hjælpsom)

Tror også det bliver for meget at fjerne halvdelen af stål holderen.

Hvad sker der hvis man selv sliber stålet, og det ikke bliver helt lige?

Kan det gå at fjerne 10 mm fra et 25 mm jern monstro?

Erik

Det var jeg heller ikke klar over, så kan det igen gå at handle dyser til traktoren fra indien af. Det kunne det knap før.

Du kan starte her og så indtaste dine oplysninger. 

Jeg har en svigerdatter der er ekspert i EU toldregler. Og jeg har spurgt hende, hvilket medførte en ordentlig omgang da det stadig er lidt indviklet. Jeg fik dog hovedpointen at de 80 kr. er ændret til væsentlig mere.  Men den viste side viser noget af det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Du kan nemt fræse af det fra 25~15mm.

15mm skaft er rigeligt til de fleste hobby drejere ☺

Jeg kører selv med 16/20mm skaft tykkelse i forskellig typer drejestål, og det er ikke dém der sætter begrænsningerne. 

subwoof skrev den 29-04-2018 21:59:01

Hvad sker der hvis man selv sliber stålet, og det ikke bliver helt lige?

Kan det gå at fjerne 10 mm fra et 25 mm jern monstro?

Ja du kan godt tage 10 mm af i højden, men det skal jo helst være plant, så det ligger godt til i stålholderen.

Vi prøver igen, i morgen --

Lige en sen update.

Jeg byttede nogle af mine drejestål (dem jeg havde fået 2 af) med en smed, mod at han fræsede af stål holderen. Der er kun 7 mm tilbage af bunden af stål holderen. Men den er understøttet hele vejen under. så det går fint.

Det passer med de fleste af stålene blot kan lægges i. skal det være meget nøje skal jeg lige have en tynd shims under. Så det er fint.

Nu skal jeg bare have købt platter, knækkede 2 sider af mit side stål på 1 aften. ak ja. der er noget rutine der skal læres

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis