Facadefræser eller borehammer til kældervæg?

Skal have fjernet maling fra en "tør" kældervæg. Men hvad er bedste fremgangsmåde? Der er MANGE forhøjninger, ujævnheder m.m.

70er kælder pudset op med bind for øjnene. Malet med en form for plastmaling, som egentlig er den jeg vil have væk, så der kan pudset op på ny.

Skal jeg købe en borehammer med mejsel hos Onkel Harald, eller vil det være bedre givet ud at leje en facadefræser?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Eller en murer hammer og banke det ned med den side som har  skær. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis det kun er malingen du skal have af (og lidt af murens buler) ville jeg bruge en slibekop til vinkelsliberen... det eneste minus ved den er at den sviner helt vildt, så værnemidler er påkrævet   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det vil edderfiseme tage lang tid og syre i overarmene, hvis jeg skal hugge puds af 110kvm kælder med den hammer der. :-)

Har overvejet slibekoppen. Men det måtte sgu gerne være lidt effektivt - og det tænker jeg ikke, den er? Eller hvad?

Slibekop til lille vinkelsliber er meget effektiv. Men du skal have åndedræøtsværn på, og have lukket af op til resten af huset. Det støver som f.....


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
FeuerDK skrev den 23-04-2018 15:10:19

Det vil edderfiseme tage lang tid og syre i overarmene, hvis jeg skal hugge puds af 110kvm kælder med den hammer der. :-)

Har overvejet slibekoppen. Men det måtte sgu gerne være lidt effektivt - og det tænker jeg ikke, den er? Eller hvad?

 He he, det giver go'e muller på overarmene   

Slibekoppen er yderst effektiv, og den tager virkelig fat.
Men er det kun malingen der skal ned, kunne en roterende stålbørste måske være et bud?
Under alle omstændigheder så sviner det helt vildt, og pudsstøv trænger ind alle steder, og her mener jeg ALLE!  så godt med afdækning, ikke mindst af dig selv, når du arbejder       


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Jeg har samme opgave og jeg har købt en Eibenstock Facadefræser EPF 1503 125mm samt en støvsuger til formålet. Løsningen er jeg glad ved, dog skal du være opmærksom på at du får et (stort) forbrug af støvsugerposer. Fordelen ved denne løsning er at det går en del hurtigere end en slibekop på vinkelsliber (jeg har prøvet) og det støver næsten ikke. Med slibekop på vinkelsliber kan du godt forberede dig på at der vil være støv overalt bagefter, men det er selvfølgelig rent økonomisk en billigere løsning.

110 m2, jøsses, jeg ville helt sikkert købe/leje sådan en facadefræser, den kan bedre styres, hvor det er hårdt for armene både at holde og styre vinkelsliberen med en slibekop. Når slibekoppen tager fat... du bliver i hvert fald øm i armene.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er rigtig at slibekoppen ikke efterlader en glat flade. Nogen steder gå den mere i bund end andre steder. Så der skal under alle omstændigheder pudses vægge bagefter. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Uanset hvad skal der pudses op bagefter, så det er ikke et problem om væggen er ujævn - bare malingen er væk.

Men fedt med jeres indlæg. Jeg overvejer lige om jeg gider støv og rengøring, eller jeg køber/lejer en facadefræser og støvsuger.
Jeg kommer med garanti ikke til at så og hakke med den lille hammer. ;-)

Men tak for svar.

Jeg har haft samme problem og er snart færdig med at renovere vores kælder på ca 200 kvm. Den gamle maling skal af, så jeg kan behandle vægge, pudse op og male igen. Noget puds skal også fjernes. Visse steder bag gamle skabe var der også skimmelsvamp. Jeg har prøvet næsten alt, hvorefter en håndværker anbefalede en Eibenstock EPF 1503, facadefræser. Den virker, men det går ikke hurtigt, så jeg købte én i stedet for at leje. Den skal tilsluttes en kraftig støvsuger. Da der er skimmelsvamp skal det være klasse H. Hvis ikke, spredes skimmelsvampen bare af støvsugeren. I hjørner, vanskeligt tilgængelige steder m.v. bruger jeg en mejselhammer. Find en der ikke er for tung, da du kommer til at stå med den i mange timer. Jeg startede med de billige løsninger, men glem det. Det er et kæmpe arbejde, der kræver prof udstyr. 

Mvh Anders

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også