Kan stabiliserede væg fjernes?

Jeg vil gerne fjerne en stabiliserede væg i vores stueplan.
Huset er en murermester villa fra 1935
Væggen jeg gerne vil fjerne er væggen mellem de to stuer (markeret med rødt på tegningen) således at karnappen bliver i midten af rummet.
Bjælkerne går parallelt med væggen jeg vil fjerne og væggen er derfor ikke bærende.
Der er fuld kælder under med samme ruminddeling. Karnappen går også i kælder.
Skal der en beregning til for at kunne konkludere om væggen kan væltes eller vil karnappen udgøre nok stabilisering? Det koster jo hurtigt godt 4000kr for en beregning, men i sidste ende kunne det vise sig at være gode penge at betale.... :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den kan du umiddelbart roligt vælte, til trods for at du ikke angiver nogle mål på tegningen. Karnappen udgør fin støtte og jeg tænker ikke spændet er så stort at det giver problemer. Der er jo også de andre mure der stabiliserer i enderne

Du skal dog lige være opmærksom på at væggen godt kan bære en væg på etagen ovenover, såfremt der er en sådan. Det var klassisk for murermestervillaer med det kryds i midten hele vejen op.

Tak for dit svar. 

Beklager de manglende mål, men væggen der skal væltes er ca. 3,5 m.

På førstesalen er der kun lette vægge ud over der bærende væg der understøtter bjælkerne.

Al logik synes jeg også taler til at karnappen burde give den nødvendige støtte til ydervæggen, men jeg er (desværre) sådan anlagt at jeg gerne vil være 110 % sikker på at der ingen skade sker.

hvis du vil være 110 % sikker så er det ikke nok med et svar fra et brugerforum (for det flestes vedkommende amatører, dog med en god viden :-) ) på nettet der jo ikke har nogen mulighed for at se det hele i egne øjne, der skal du have fat et proff firma der kan komme ud til dig og besigtige forholdene og dermed drage en korrekt konklusion.

Her er jeg enig med mfrost. Jeg er godt nok kun ingeniør af baggrund, og min mening er typisk baseret på erfaring og typiske konstruktioner af den type.

Du bør som mfrost siger have en sagkyndig ud og besigtige forholdene, hvis du vil have en løsning der er 110%. Du skal dog værre opmærksom på at du ikke får en garanti på den måde. At en ingeniør skal garantere og tage risiko for at gammelt byggeri ikke holder, kræver et helt andet honorar end de 4000 kr du omtaler.

Du får til gengæld en sagkyndig mening som der kan tages beslutning ud fra.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis